اختلالات تولید صدای گفتاری و فرایند های واجی

اختلالات تولید صدای گفتاری و فرایند های واجی

اختلالات صداهای گفتاری دارای چه ماهیتی می باشند ؟
اکثر کودکان زمانی که می خواهند کلمات جدیدی بیان کنند دچار خطاهایی می شوند. اختلال صدای گفتار زمانی رخ می دهد که خطاها تا قبل از سن معینی ادامه می یابند. هر صدا دارای محدوده ی متفاوت سنی می باشد که کودک باید صدا در آن محدوده درست ادا کند. اختلالات صدای گفتار شامل مشکلات بیان و تولید گفتار (ساخت صداها) و فرایندهای واجی (الگوهای صدا) می شوند.

آیا بزرگسالان هم می توانند اختلالات صدای گفتار داشته باشند ؟
بزرگسالان نیز می تواند اختلالات صدای گفتار داشته باشند. برخی از بزرگسالان مشکلشان از دوران کودکی ادامه پیدا کرده است، در حالی که بعضی دیگر ممکن است پس از سکته یا آسیب مغزی مشکلات گفتاری پیدا کرده باشند

.
برخی از نشانه هایی از اختلال تلفظی چه هستند؟
اختلالات تولیدی و تلفظی شامل مشکلات ساخت صداهای گفتاری هستند. صداها می توانند جایگزین شوند، حذف شوند ، اضافه شوند و یا تغییر کنند. این خطاها ممکن است فهمیدن شما را برای مردم سختو مشکل کنند.
به عنوان مثال، صدا در بسیاری از کودکان کم سن مانند این است که “w” به جای”R” بکار می برند (به عنوان مثال، “wabbit” بجای “rabbit“) و یا ممکن است صداها را از کلمات خارج کنند، مانند “نانا” به جای “banana ” . اگر این اشتباهات تا سن معینی ادامه پیدا کنند ممکن است کودک مشکل تولید گفتار داشته باشد.
همه جابه جایی های صدا و حذفیات خطای گفتاری نیستند. در عوض، آنها ممکن است به یکی از ویژگی های گویش و یا لهجه مربوط باشند. به عنوان مثال، سخنوران آفریقایی آمریکایی بومی انگلیسی (AAVE) ممکن است ازصدای “d” به جای صدای “th” (به عنوان مثال، “dis” به جای “this“) استفاده کنند. این یک اختلال صدای گفتار نیست ، بلکه یکی از ویژگی های واجی این مردمAAVE)) است.

برای دیدن محدوده های سنی که در طی آن بسیاری از کودکان صداها را ایجاد می کنند صفحه ی توصیه های ارجاع را مشاهده کنید.

برخی از نشانه های اختلالات واجی چه هستند؟
اختلال فرآیند واجی شامل الگوهای خطاهای صدا می شود. به عنوان مثال، قرار دادن همه صداهای تولیدی در عقب دهان مانند “ک” و “گ” به جای صداهایی که در جلوی دهان تولید می شوند مثل “ت” و “د” (به عنوان مثال ساخته شده، گفت: “tup” برای “cup” و یا ” das “برای” gas “).
قانون دیگر گفتار این است که برخی از کلمات با دو صامت، مانند broken و یا spoon شروع می شوند. وقتی بچه ها از این قاعده پیروی نمی کنند و تنها یکی از صداها را می گویند (“boken” بجای broken و یا “poon” بجایspoon)، برای شنونده درک کودک سخت تر است. در حالی که این برای بچه های درحال یادگیری گفتار عادی است که یکی از صداها را از کلمه حذف کند، پس از بزرگتر شدن کودک این خطا انتظار نمی رود. اگر کودک همچنان به نشان دادن کاهش خوشه ادامه دهد، ممکن است یک اختلال فرآیند واجی داشته باشد.

برای دیدن سنین که در آن فرایندهای واجی باید ناپدید شوند، به صفحه ی حذف فرایندهای واجی، و برای توصیف فرایندهای معمول ، صفحه ی فرایندهای واجی را مشاهده کنید.

چگونه اختلالات صداهای گفتاری تشخیص داده می شوند؟
یک آسیب شناس گفتار و زبان (SLP) متخصصی است که کودکان و بزرگسالان مبتلا به مشکلات گفتار و زبان را ارزیابی می کند . SLP به فرد گوش می دهد و ممکن است از یک آزمون رسمی تولید صداهای گفتاری برای ثبت خطاهای صدا استفاده کند. بررسی سازوکار دهان نیز برای تعیین اینکه آیا عضلات دهان به درستی کار می کنند یا نه انجام می شود. اگر صدا برای سن کودک مناسب نباشد و یا اگر یکی از ویژگی های گویش و یا لهجه اش نباشد ؛SLP ممکن است درمان گفتار توصیه کند. برای کودکان، SLP اغلب رشد زبانی را به منظور تعیین عملکرد کلی ارتباطات ارزیابی می کند.

اگر بیش از یک زبان صحبت می کنم چه ؟ آیا لهجه من یک اختلال صدای گفتار است؟
لهجه یک روش انحصاری گفتار است که توسط یک گروه از مردم با زبان مشترک تلفظ و بیان می شود . لهجه ها یک بخش طبیعی از زبان گفتاری هستند . این مهم است که درک کنیم هیچ لهجه ای بهتر از دیگری نیست . لهجه ها اختلال در گفتار یا زبان محسوب نمی شوند . آسیب شناس گفتارو زبان می تواند در صورتی که مراجع خواستار اصلاح لهجه باشد ، بر تغییر یا اصلاح لهجه هم کار کند .

چه درمان های برای افراد مبتلا به اختلالات صداهای گفتاری در دسترس هستند؟
آسیب شناسان گفتارو زبان برای بهبود بیان و تولید صداها یا کاهش خطاها در ساخت الگوهای واجی درمان ارائه می کنند.
درمان بیان ممکن است شامل نشان دادن چگونگی تولید صحیح صدا، یادگیری این که کدام صدا درست و کدام صدا نادرست است، و تمرین صداهای گفتاری در کلمات مختلف. درمان فرآیند واجی ممکن است شامل آموزش قوانین بیان به افراد برای کمک به آنها باشد تا کلمات را به درستی ادا کنند.

چه چیزی باعث اختلال صدای گفتاری می شود؟
بسیاری از اختلالات صدا گفتار بدون علت شناخته شده رخ می دهند. کودک ممکن است یاد نگیرند که چگونه صداهای گفتاری را به درستی تولید کند و یا ممکن است نتواند قوانین صداهای گفتاری را به تنهایی یاد بگیرد. این کودکان ممکن است یک مشکل رشدی گفتار داشته باشند، که همیشه به این معنی نیست که به سادگی توسط خودشان رشد داده شود. بسیاری از کودکان صداهای گفتاری را در طول زمان رشد می دهند اما آن هایی که نمی توانند صداها را پرورش دهند اغلب برای یادگیری صداهای گفتاری صحیح به خدمات SLP نیاز دارند.

برخی از مشکلات صدای گفتاری می تواند از مشکلات جسمی ناشی شده یاشند؛ مثل:

-اختلالات رشد و نمو (به عنوان مثال، اوتیسم)
-سندرم های ژنتیکی (به عنوان مثال، سندرم داون)
-از دست دادن شنوایی
-بیماری
-اختلالات عصبی (به عنوان مثال، فلج مغزی)
-کودکانی که در سنین پایین ، مکرر تجربه عفونتهای گوش دارند؛ در صورتی که عفونت گوش با کاهش شنوایی همراه بوده باشد در معرض خطر اختلالات صداهای گفتاری قرار دارند.

صحبت کردن با لهجه و یا گویش یک اختلال صدای گفتار نیست.

اختلالات صداهای گفتار چقدر شایع هستند؟
در کودکان جوانی که صحبت کردن یاد می گیرند، خطاهای صداهای گفتار بسیار رایج می باشد. در واقع، تعداد بسیار کمی از کودکان بدون تولید خطا در اوایل یادگیری گفتارشان را رشد می دهند. در ۸ سالگی، کودکان باید قادر به تولید همه صداهای گفتاری به طور صحیح به زبان انگلیسی باشد.

2 thoughts on “اختلالات تولید صدای گفتاری و فرایند های واجی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *