ناتوانی های یادگیری با منشأزبانی یا نارساخوانی (dyslexia)

ناتوانی های یادگیری با منشأزبانی یا نارساخوانی (dyslexia) :
ناتوانی یادگیری وابسته به زبان، اختلالی است که در آن فرد مبتلا نمی تواند متناسب با سن و پایه تحصیلی خود خواندن، نوشتن و یا هجی کردن را بیاموزد. این اختلال ناشی از پایین بودن توان ذهنی و هوش فرد نیست. بیشترافرادی که مبتلا به این اختلال تشخیص داده شده اند، بهره هوشی متوسط یا بالاتر داشته اند.

علائم اختلال در یادگیری کدامند؟
اختلال ویژه در یادگیری خواندن معمولاً نارساخوانی یا dyslexiaنامیده می شود. اما اصطلاح ” اختلال یادگیری با منشأ زبانی” و یا به طور خلاصه “اختلال یادگیری”مناسب تر به نظر می رسد چرا که به رابطه بین زبان گفتاری و زبان نوشتاری اشاره می کند. بیشتر افراد مبتلا به نارساخوانی مبتلا به مشکلات زبان گفتاری نیز بوده یا هستند.
کودکان مبتلا به نارساخوانی فقط با کلمات نوشته شده مشکل دارند هرچند که در موارد شدیدتر هم با کلمات نوشته شده و هم با واژه های گفته شده هم مشکل خواهند داشت. این افراد معمولاً علائم زیر را نشان می دهند:
ناتوانی در واضح بیان کردن منظور خود، به گونه ای که کلمه مورد نظر نوک زبانشان است ولی بیرون نمی آید. گفتار کودک ممکن است مبهم بوده و یا فهمیدن آن سخت باشد، چراکه از کلمات نامناسبی استفاده می کند و یا واژه های مورد نظرش را به یاد نمی آورد . مثلاً مدام از کلمه “چیز” یا “این” به جای آنچه به یادش نمی آید استفاده کرده و یا “ام…ام…” می کند تا زمان بگیرد و سعی کند کلمه ای را که می خواهد به یاد آورد.
• مشکل در یادگیری کلمات جدیدی که می شنوند ( کلماتی که در درس جدید و یا حین شنیدن یک سخنرانی می شنود) ویا می بینند ( مثلاً در کتاب یا مجله).
• مشکل در درک سؤالات و یا دستوراتی که می شنوند ویا می خوانند.
• مشکل در یادآوری اعداد متوالی مثل شماره تلفن ها
• مشکل در درک و به خاطر سپردن جزئیات وقایع یک داستان و یا سخنرانی کلاسی
• مشکل در درک و خواندن یک مطلب
• مشکل در یادگیری کلمات شعرها و سرودها
• مشکل در تشخیص چپ و راست و به همین علت در خواندن و نوشتن هم با سختی روبرو می شوند، چراکه این فعالیت ها نیز هردو نیازمند جهت یابی هستند
• مشکل در تشخیص حروف و اعداد
• مشکل در یادگیری الفبا
• مشکل در تشخیص صدای حروف که منجر به اشکال در خواندن می شود
• مشکل در ترکیب کردن حروف متوالی کلمات در موقع نوشتن
• مشکل در ترکیب منظم و مرتب اعداد در انجام محاسبات ریاضی
• مشکل در هجی کردن و دیکته نوشتن
• مشکل در به خاطر سپردن جداول زمانی ( مثل برنامه هفتگی)
• مشکل در بیان زمان ( مثل اینکه امروز چند شنبه است یا ساعت چنداست).
برگرفته از سایت انمن علمی گفتار درمانی ایران نویسنده : سوسن غفاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *