اختلال پردازش شنوايي

اختلال پردازش شنوايي

براساس بيانيه انجمن گفتار، شنوايي و زبان آمريكا، مشكلات پردازش اطلاعات شنوايي در سيستم عصبي مركزي با عملكرد ضعيف در يكي يا بيشتر از مهارت¬هاي شنوايي شامل مكان¬يابي و جهت¬يابي صدا، تمايز شنوايي، بازشناسي الگوي شنوايي، جنبه¬هاي زماني شنوايي (توالي، وضوح، تجمع و پوشش زماني)، عملكرد شنوايي در حضور محرك¬هاي صوتي رقابتي و مخدوش (تحريف شده) است.

با تأكيد بر تذکر بيانيه انجمن گفتار، شنوايي و زبان آمريكا مبنی بر اين که ابتلا به يكی يا چند مورد از نقايص پردازش اطلاعات در سيستم شنوايي مركزي اختلال پردازش شنوايي به شمار می¬آيد، واضح است كه   نبايد این مشکل را سندرمي در نظر گرفت كه در آن معمولاً يك مجموعه مشخص از مشكلات وجود دارد. بلكه در عوض وجود هر يك از مشكلات مي¬تواند اختلال پردازش شنوايي را ايجاد كند. اين نكته توسط محققين نيز تأييد شده و آزمون¬هايي در هر يک از زمينه¬های جداگانه براي ارزيابي اختلال پردازش شنوايي توصيه شده است.

تحقيقات موجود حاکی از آن است که ۵-۲% كودكان سنين مدرسه مبتلا می¬باشند كه اغلب با اختلالات زبان و گفتار، ناتواني يادگيري، نارساخواني، نقص توجه با و بدون بيش¬فعالي همراه است و ممكن است با تأثير بر زبان، خواندن و نوشتن منجر به مشكلات يادگيري و عملكرد ضعيف تحصيلي شود. به همين دليل اختلال پردازش شنوايي در كودكان سنين مدرسه، توجه زيادي را به خود جلب كرده است. هر چند اغلب این كودكان مشكلاتي در زمينه تحصيلي دارند ولي همه آنها اين مشكلات را نشان نمي¬دهند.

مطالب بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *