شکاف کام ولب و مشکلات شنوایی

شکاف کام ولب و مشکلات شنوایی

ماهیت شکاف
شکاف ، فضا یا فاصله ای غیر طبیعی در لب فوقانی ، قوس دندانی ، یا کام است. اصطلاح عامیانه برای این وضعیت ، لب شکری است که استفاده از آن میبایست گذاشته شود
.
شکاف کام ولب ، نقایص مادرزادی قابل ترمیم هستندکه در آن بافت دهان یا لب در طی هفته های اول تکامل جنین به خوبی تشکیل نشده اند
.
شکاف لب به شکل یک فاصله یا شکاف باریک در روی لب بالا است که بسته به شدت اختلال میتواند تا بینی گسترش یابد. این شکاف ممکن است یک سمت لب را درگیر کند که به آن شکاف یکطرفه میگویند ویا هردو سمت لب را درگیر شده باشد که در این صورت شکاف دو طرفه نام میگیرد.

بهم نرسیدن دو قسمت کام در طی رشد جنینی موجب ایجاد شکاف کام شده که از لحاظ گستردگی میتواند تنها نرمکام را درگیر کرده و یا این فاصله تا سخت کام و قسمت پشت قوس دندانی کشیده شود.

وجود تنوع گسترده در انواع شکاف های دهانی و پارامتر های گوناگون موثر بر آن ، موجب ایجاد سیستم های طبقه بندی مختلف شده که در مراکز درمانی مورد استفاده قرار میگیرند

بعنوان مثال سیستمی انواع شکاف هارا به ۵گروه تقسیم نمودا است :

۱)شکاف لب به تنهایی ، یکطرفه و دوطرفه ، جزیی و کامل
۲ )شکاف لب و قوس دندانی ، یکطرفه و دوطرفه ، جزیی و کامل
۳ )شکاف کام تنها، شکاف زیرمخاطی ، جزیی و کامل
۴ )شکاف کامل لب و قوس دندانی و کامی ، یکطرفه و دو طرفه
۵ )اشکال ترکیبی شکاف که ممکن است ترکیبی از شکاف های کامل و جزیی باشد.

علت شناسی

عوامل ایجاد کننده ی شکاف های دهانی سالهاست که تحت بررسی است.گرچه دربررسی های متعدد علل بسیاری برای شکاف کام و لب به دست آمده اما هنوز علت مشخص و مستقلی برای این اختلال شناسایی نشده است.

به طور کلی میتوان گفت شکاف دهانی -صورتی ، نتیجه ای از ترکیب عوامل وراثتی و محیطی میباشد

نخست تصور میشد که وراثت فاکتور مهمی در ایجاد این اختلال میباشد ، اما مطالعات نشان داده اند که ژنتیک تنها در ۲۰تا۳۰درصد بیماران شکاف کام یا لب نقش دارد.قابل ذکر است که یک وراثت ساده مد نظر نیست بلکه یک وراثت چند ژنی و چند عاملی مطرح است.

فاکتور های محیطی احتمالا در زمان های بحرانی از تکامل جنینی و زمانیکه ساختار های لب و کام در حال اتصال هستند، در بروز شکاف دخالت دارند .کمبود های تغذیه ای ، تابش اشعه ، دارو های گوناگون ، کمبود اکسیژن ، ویروس ها زیادی ویتامین ها ویا کمبود آنها در موقعیت خاص میتوانند ایجاد شکاف نمایند.
یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در این زمینه را سن والدین میدانند .افزایش سن هردو والد ، با میزان بروز شکاف لب وکام وشکاف کام به تنهایی ارتباط دارد .( گرین وهمکاران )

مراقبت های گوش

عفونت گوش میانی در کودکان دچار شکاف کام شایع است و خطر جدی برای شنوایی ایجاد میکند.عدم در مان این عفونت های مکرر باعث ایجاد کم شنوایی میشود ودر صورت ادامه یافتن مشکل، نقایص گفتار و زبان جدی را به دنبال خواهد داشت .به همین دلیل انجام آزمون های شنوایی به صورت دور ه ای و منظم هر ۶ماه یکبار از طفولیت تا بزرگسالی توسط شنوایی شناس ضروری است .

تحقیقات نشان میدهد نوزادانی که علی رغم مشکلات بسیار ، با شیر مادر تغذیه شده اند دوره های کمتری از عفونت گوش میانی را نسبت به آنهایی که با شیشه شیر تغذیه شده اند ، تجربه کرده اند .

کودکان مبتلا به شکاف کام در معرض خطر عفونت های گوش قرار دارند.این مشکلات در نتیجه بی کفایتی عملکرد بعضی از عضلات کام که شیپور استاش را باز میکند ، میباشد .( شیپور استاش لوله کوچکی است که حلق را به گوش میانی مرتبط میسازد ).وقتی شیپور استاش به طور موثر باز نشود هوا نمیتواند به گوش میانی وارد شود .این مشکل سبب شکل گیری مایع و تجمع آن در گوش میانی میشود و این مایع میتواند عفونی شده و کودک را مبتلا به تب و درد گوش کند .( التهابب حاد گوش میانی ).

به دلیل وقوع مکرر این مشکل ، کودکان مبتلا به شکاف کام باید در هفته های اول تولد تحت معاینه پزشک یا یک متخصص گوش و حلق وبینی قرار گیرد..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *