آپراکسی

 مراحل رشد کلامی کودکان

مراحل رشد کلامی کودکان

◀️ سه‌سالگی

کودک در این سن واضح و با زیر و بم کردن صدا حرف می‌زند. می‌تواند کلمات بلند و معنی‌داری را بگوید، اما هنوز در بیان درست و ترکیب‌بندی جمله‌ها اشکال دارد. نام و نام خانوادگی، جنسیت و در برخی موارد، سن خود را می‌داند و ضمیرهای شخصی و حرف‌های اضافه را به‌درستی به کار می‌برد، حتی قادر است اغلب حروف اضافه را نیز در جای مناسب خود استفاده کند. او هنوز هنگام بازی با خودش ـ به‌طور یک‌طرفه ـ حرف می‌زند.

اغلب کودکان ۳ساله شروع به گفتن جمله‌های سادهٔ چهار کلمه‌ای می‌کنند و می‌توانند حروف اضافه و ربط را هم در جمله‌های خود به کار برند. مثل، ”من مامان را صدا زدم، و او آمد.“

لازم به یادآوری است که این‌گونه حرف زدن موجب کسب اعتماد به‌نفس او حین صحبت کردن با دیگران می‌گردد. در مکالمه‌های ساده شرکت می‌کند و می‌تواند کارها و فعالیت‌های روزمرهٔ خود را بازگو کند.

او حتی می‌تواند تجربه‌های قبلی خود را نیز تا حدی به‌خاطر آورد و آنها را تعریف کند در این سن کودک دائم در حال پرسیدن است. جمله‌های او اغلب با ”چرا؟“، ”کجا؟“ و ”کی؟“ آغاز می‌شود. او مشتاقانه به داستان‌ها و ماجراهای مربوط به خودش گوش می‌دهد و از شنیدن مکرر آن خسته نمی‌شود. اکنون او می‌تواند چند بیت شعر کودکانه را از حفظ بارها بخواند و تکرار کند. از دیدن تلویزیون و به ویژه برنامه‌های مخصوص کودکان لذت می‌برد و سرگرم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *