تقویت عضلات کوچک و بزرگ دست

تقویت عضلات کوچک و بزرگ دست

خمیر بازی – بازی با گل

📢مقداری خمیر بازی تهیه کنید.حتی می توانید از خمیر نان استفاده کنید بصورتی که ۴ فنجان آرد، یک فنجان نمک، نصف فنجان روغن مایع و مقدار کافی آب را مخلوط کرده به هم بزنید تا خمیر بدست آورید. خمیرها نباید خیلی چسبناک باشند. در صورت چسبندگی آرد و نمک اضافه کنید تا خمیر به حالت پایدار و غیر چسبنده در آید.

👈از کودک بخواهید که شکل های متفاوتی بسازد. مثل توپ، آدم، قاشق، بشقاب، قابلمه. خودتان می توانید با او همراهی کنید تا با کمک هم شکل های مختلفی را بسازید اما اجازه دهید بیشتر کارها را کودک انجام دهد. از گل رس هم می توانید استفاده کنید. اجازه دهید کودکان گل یا خمیر را با دستانشان ورز بدهند و تودۀ خمیر را به شکل توپ بزرگ، یک لولۀ بزرگ، یک بشقاب و … درست کنند. از شکلهای بزرگ شروع کنید و کم کم شکل های کوچک تر بسازید.

👌زمانی که غذایی مثل کوکوی سیب زمینی درست می کنید می توانید از کودکان ۴ تا ۷ سالۀ خود کمک بگیرید. مواد را داخل ظرف ریخته و بگذارید کودک با دستانش آنها را به هم بزند، له کن و مخلوط نماید، از او بخواهید با هر دو دست این کار انجام دهد. این کار علاوه بر اینکه نوعی بازی برای کودک محسوب می شود، در افزایش اعتماد به نفس، حس مشارکت و همکاری و یادگیری او نیز موثر است.

🌹هدف این تمرین چیست ؟

✅معمولاً کودکان در روند رشد خود ابتدا از عضلات بزرگتر استفاده می کنند و مهارت کنترل آنها را بدست می آورند. به مرور زمان با انجام کارهای ظریف تر کودک می تواند تسلط بیشتری بر عضلات کوچک دست خود داشته باشد. معمولاً کودکان زیر ۵ سال وقتی می خواهند یک شکل را رنگ کنند، نمی توانند درست مداد را در جهت های مختلف حرکت داده و بطور یکسان رنگ آمیزی کنند. به دفعات از کناره های شکل بیرون می زنند و رنگ آمیزی آنها بیشتر شبیه خط خطی کردن است تا رنگ کردن منظم و یکسان.

🌹با انجام تمرین های ساده کودک مهارت لازم برای کنترل عضلات کوچک خود را بدست می آورد و می تواند حرکات ظریف را انجام داده یا برای نوشتن، تسلط کافی داشته باشد. یکی از #اختلالات_یادگیری که برخی از دانش آموزان با آن مواجه هستند اختلال نارسا نویسی است که یکی از علل اصلی آن، عدم کنترل بر عضلات دست می باشد.

👈کج نویسی، راست نویسی بیش از حد، پر فشار نوشتن روی کاغذ، کم رنگ نویسی بیش از اندازه، نامرتب و زاویه دار نوشتن ، فاصلۀ کم و یا خیلی زیاد بین حروف و کلمات همه از اختلالات نارسا نویسی می باشند. اگر شما راست دست باشید و بخواهید با دست چپ بنویسید، بخاطر عدم تسلط بر دست چپ و نداشتن تمرین کافی، خطی شبیه کلاس اولی ها خواهید داشت و این همان عدم تسلط و عدم هماهنگی عضلات دست می باشد، تمرین خمیر بازی تمرینی مفید برای تقویت عضلات دست می باشد.

🌹تمرین با روزنامه

✅مقداری کاغذ روزنامه کنار کودک قرار دهید و در فاصلۀ حدوداً ۲ متری او یک سطل متوسط بگذارید.(می توانید از قابلمۀ بزرگ یا ظروف دیگر هم استفاده کنید) در قالب یک بازی خیلی جذاب، کودک یک کاغذ روزنامه بر می دارد و آنر ا با دستانش مچاله می کند سپس آنرا درون سطل پرتاب می کند. برای مچاله کردن کاغذ کودک از هر دو دستش کمک می گیرد و عضلات کوچک دستش را بکار می برد و سپس برای پرتاب آن از عضلات بزرگتر کمک می گیرد. هر تمرینی که کمک کند تا کودک انگشتان و عضلات دستش را بکار گیرد مفید خواهد بود.
منبع:کتاب کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *