گفتار درمانی

با کودک دارای عادت بد غذایی چه کنیم؟

با کودک دارای عادت بد غذایی چه کنیم؟

تغذیه در دوران کودکی نقش بسیار مهمی دارد ، چرا که عواملی مانند رشد فکری و همچنین رشد جسمی کودک وابسته به تغذیه ی او است. متاسفانه بسیاری از کودکان دچار بدغذایی هستند و همین عامل باعث نگرانی والدین شده است.

همیشه وقتی به مهمانی دعوت می شوم، معذبم. موقع غذا باید کاسه ای در دست بگیرم و دنبال پسرم باشم تا لقمه ای به دهان بگذارد یا تلویزیون روشن کنم و سی دی مورد علاقه اش را بگذارم تا در عین حال که محو تماشای کارتون است، لقمه ای غذا بخورد و من خیالم راحت باشد که دلش سیر است…

مادر شوهرم می گوید بچه را بد بار آورده ای که غذا نمی خورد. اگر او را به حال خود رها کنی، گرسنه که شد، خودش می خورد اما باور نمی کنند که حتی وقتی گرسنه است، به یک قاشق غذا اکتفا می کند. نمی توانم تحمل کنم فرزندم با این همه جست و خیز به اندازه نوک قاشق غذا بخورد و روز به روز وزن کم کند. نمی دانم چه باید بکنم…

بدغذایی کودکان مشکل بسیاری از مادران است. اگر کودک شما بدغذاست و میلی به خوردن نشان نمی دهد، بهتر است ریشه مشکل را پیدا کنید. معمولا کمتر کودک سالمی پیدا می شود که در طول روز میلی به خوردن نداشته باشد. قبل از آنکه قضاوت کنید، به این سوال ها جواب دهید؛ آیا همیشه و در تمام ساعت های روز به خوردن بی میل است؟ چه موادغذایی ای را می پسندد؟ فقط گوشت و سبزیجات نمی خورد یا اهل خوردن بیسکویت و اسنک هم نیست؟

چرا برخی بچه ها بدغذا هستند؟

اگر فرزند شما کلا به خوردن بی میل است یا فقط برخی موادغذایی خاص را نمی خورد، ممکن است دچار مشکلات گوارشی یا عدم تحمل به بعضی از موادغذایی باشد. به نمودار رشد او نگاهی بیندازید؛ اگر رشد خوبی دارد یعنی بی دلیل نگران هستید و به اندازه می خورد اما اگر در عین سالم بودن، میلی به خوردن غذا مخصوصا غذاهای اصلی نشان نمی دهد، شاید شما بد او را بار آورده اید و باید عادت های غذایی اش را تصحیح کنید. شاید هم بیش از حد از او توقع دارید. میزان اشتهای کودکان با هم متفاوت است. برخی کودکان بسیار فعال اند و انرژی زیادی می سوزانند و به کالری بیشتری در روز نیاز دارند و برخی دیگر آرامش بیشتری دارند و کم غذاترند. به هر حال باید به اشتهای کودکان توجه کرد و آنها را به خوردن مجبور نکرد.

چه کنیم؟

اگر کودک اشتهایی به خوردن غذا ندارد، برای سیر نگه داشتنش، هر چیزی به او ندهید. شیرینی و بیسکویت در اختیارش نگذارید و اجازه بدهید از همان ۴ ۳ سالگی آرام آرام عادت های غذایی خوب در او شکل بگیرد. ترتیب های غذایی را به او یاد بدهید. از پیش غذاها شروع کنید. اگر نخورد، اشکالی ندارد؛ چند لحظه صبر کنید بعد بشقاب را از جلوی او بردارید. همین کار را در مورد غذای اصلی انجام دهید. اگر پیش غذا و غذای اصلی را نخورد، دسرش را ۲ برابر نکنید تا حداقل سیر شود. حتی اگر دسر را نخورد، نگویید اگر غذا بخورد برایش اسباب بازی می خرید یا او را به گردش می برید. اجازه بدهید خوب گرسنه شود. وقتی میلش کشید، به او غذا بدهید. خیلی نگران نباشید، اگر فکر می کنید ممکن است دچار کم وزنی شود به متخصص اطفال مراجعه کنید. می توانید از چند کودکی که میل و اشتهای زیادی به خوردن دارند نیز کمک بگیرید تا بلکه فرزندتان سرشوق بیاید. اگر باز هم غذا نخورد، به ۱۰ توصیه زیر عمل کنید؛ امیدواریم موفق شوید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *