گفتار درمانی

راه درمان شكاف كام و لب

راه درمان شكاف كام و لب

❇️‏ شكاف كام و لب

۱. آیا شکاف کام و لب در دوران بارداری در سونوگرافی مشخص می شود؟ از چند ماهگی؟ شکاف لب از هفته ی ۱۲ به بعد(عموماً در هفته ۱۴ یا ۱۵) در سونوگرافی مشخص است بخصوص در سونوگرافی سه بعدی. اما شکاف کام را نمیتوان در سونوگرافی مشاهده کرد و تشخیص داد.

۲.آیا ترس دوران بارداری، می تواند عامل ایجاد شکاف کام و لب باشد؟ خیر.ترس در دوره ی بارداری علت اولیه ی شکاف نیست.

۳.آیا شکاف کام و لب با بیماری های روانی ارتباطی دارد یا خیر؟ خیر.ارتباط ندارد اما مصرف برخی از داروها از جمله دیلانتین می تواند زمینه ساز بروز شکاف کام و لب شود.

۴.چگونه میتوان از بروز شکاف کام و لب پیشگیری نمود؟ از آنجایی که هنوز عامل اصلی بروز این بیماری شناخته نشده است،پیشگیری قطعی هم ندارد اما رعایت برخی از موارد نوشته شده در قسمت علت شناسی سایت از جمله مصرف اسید فولیک طبق دستور پزشک و انجام مشاورات ژنتیک پیش از بارداری می تواند تا حد امکان، از بروز شکاف کام و لب جلوگیری کند.

۵.عمل های جراحی پلاستیک(مثل عمل ترمیم جای زخم لب) در چه سنی انجام می شوند؟ با توجه به نیاز بیمار یک بار قبل از مدرسه و مرحله ی بعد در حدود ۱۶ سالگی

۶.جراحی اولیه لب و کام در چه سنی انجام می شود؟ جراحی اولیه لب در حدود ۲-۳ ماهگی و جراحی اولیه کام در حدود ۹ ماهگی انجام میگیرد. اما این اعداد در همه ی کودکان یکسان نمی باشد و عواملی نظیر وزن و رشد کودک هنگام عمل و بیماری های همراه همچون عارضه ی قلبی می تواند سن عمل را بنا به تشخیص جراح، تغییر دهد.

۷.دوره ی نقاهت پس از عمل میکروسکوپی کام چقدر است؟ حدود ۱ هفته تا زمانی که پزشک از سلامت کودک و رفع عوارض جانبی پس از عمل اطمینان کامل حاصل کند.

۸.آیا بعد از جراحی میکروسکوپی کام، باز هم نیاز به گفتار درمانی هست؟ بله.معمولاً دوره هایی از گفتار درمانی نیاز است اما شیوه ی جدید جراحی میکروسکوپی به ما این اطمینان را می دهد که پس از یک دوره گفتار درمانی، فرد با صدای طبیعی و تولید صحیح می تواند سیر درمان را کامل نموده و ترخیص شود.

۹. آیا ازدواج فامیلی منجر به بروز شکاف کام و لب می شود؟ در شکاف کام و لب برخی از فاکتور های وراثتی نیز درگیر هستند .در مواردی که این فاکتور ها در خانواده ای موجود باشد،ازدواج های فامیلی می تواند زمینه ی بروز شکاف را افزایش دهد اما از آنجایی که قانون وراثتی شکاف کام و لب پیچیده است و با عوامل مختلفی درگیر است،بهتر است خانواده هایی که به این مورد مشکوک هستند و یا سابقه ی این اختلال را در خانواده داشته اند،پیش از بارداری با متخصص ژنتیک مشورت نموده تا از روی شجره ی خانوادگی و آزمایشات مربوطه ، از میزان احتمال مبتلا شدن کودک خود مطلع شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *