گفتار درمانی

آيا كودكي را مي شناسيد كه تا به حال عصباني نشده باشد؟

ترسهاي كودك چیست؟

 

بگذاريد كودك آنچه را اتفاق افتاده برايتان توضيح دهد، حرفش را قطع نكنيد. در مقابل او هم مي آموزد كه همين كار را بكند.

بسياري از كودكان وقتي خيلي عصباني مي شوند ترجيح مي دهند كه به اتاق خود بروند و در را قفل كنند تا تنها باشند. در اين موارد به تصميم كودك احترام بگذاريد و صبر كنيد تا آرام شود. به اين ترتيب مي توانيد با او صحبت كنيد و دريابيد كه چرا آن قدر عصباني است.

اگر كودك آرام نشد، روش موثري براي كمك كردن به او پيدا كنيد.

گاهي اوقات فعاليت هاي فيزيكي مانند توپ بازي، پياده روي و پريدن موثرند. در موارد ديگر ممكن است كودك ترجيح دهد كه به گوشه ي دنج خانه يا اتاق خواب خود برود.

كودك به مرور مي آموزد كه قبل از اين كه عكس العمل نشان دهد، آرام باشد، به خصوص اگر شما اين گونه رفتار كنيد. وقتي در مورد احساساستان صحبت مي كنيد، اندوخته واژگان كودك بالا مي رود و تشخيص و بيان احساسات را برايش آسان تر مي كند.

مسئله فقط دانستن نام هر احساس يا توانايي تعريف واژه ها نيست بلكه مهم استفاده از آن ها براي دلالت بر مفاهيم است.

بسياري چيز ها كودك را مي ترساند ولي حتي اگر به نظر شما مسخره برسد بايد به احساس كودك احترام بگذاريد. هيچ گاه به كودك نگوييد (نترس)چون كمكي به حال او نمي كند.

اما نبايد به اين احساس دامن زد. نبايد گذاشت كودكان در وضعيتي قرار گيرند كه بترسند. مثلا نبايد گذاشت آن ها فيلم ترسناك ببينند يا در تاريكي قرار گيرند.

كودكي را در نظر بگيريد كه از آب مي ترسد و گريه و زاري مي كند تا او را از آب دور كنيد.اگر او را داخل آب بياندازيد تا آخر عمر از آب گريزان مي شود.

از ترسيدن كودكان نگران نباشيد و صبوري كنيد. اغلب ترس ها به مرور زمان ناپديد مي شوند. هنگام ترس به كودكتان بگوييد: ( دركنارش هستيد و او را درك مي كنيد).

ترس بخشي از فرايند يادگيري است. اگر ترس در زندگي روزمره كودك را تحت تاثير قرار دهد، ادامه پيدا كند يا تشديد شود، به متخصص مراجعه كنيد. نمي توانيد تصور كنيد كه چه روش هاي متفاوتي براي كاهش ترس وجود دارد.

داستان ها بازي ها و فعاليت ها راه هاي خوبي براي آشنا شدن با كودكان دنياي پيرامون آن هاست. بزرگسالان توانايي گوش دادن، مشاهده،درك، تحمل و و ميزان بالايي از تحمل دارند. نبايد بيش از حد از كودكان مراقبت كنيد چون مانع تجربه كردن شرايط تلخ مي شود.

بايد در كنار كودك و شاهد تجربه كردن او باشيم. درد، ترس، ناراحتي، خوشحالي و عشق اجتناب ناپذيرند و كودك شما خصيصه هاي مختص به خودش را دارد. هر چقدر بهتر او را بشناسيد و او را همان گونه كه هست بپذيريد، بهتر مي توانيد به او كمك كنيد تا در موقعيت هاي سخت راه هايي پيدا كنيد.

ميناارجمندپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *