گفتار درمانی

مراجعین دارای لکنت

مراجعین دارای لکنت

هنگامی که روانی گفتارتان در حال افزایش است در فعالیتهای اجتماعی که مستلزم صحبت کردن است شرکت کنید. از مدیر محل کارتان بخواهید مسئولیتی به شما بدهد که نیازمند صحبت کردن است. یک شغل دوم که نیازمند صحبت کردن است ؛ یا کاری که نیازمند رفتار دوستانه یا مسئولانه است، پیدا کنید.هر چه می توانید بیشتر صحبت کنید.در کلاسهای آموزشی شرکت کنید.در کلاس موسیقی شرکت کنید. هم از این کار لذت خواهید برد و هم افراد بیشتری خواهید دید که باعث می شود از ترسهای مرتبط با گفتار فراتر بروید.
شما افرادی را خواهید دید که بعضی کارها که شما نمی توانید انجام دهید، به راحتی انجام می دهند و همچنین افرادی را ملاقات می کنید که در بعضی کارها که شما مهارت زیادی دارید، ضعیف هستند. مثلا من در یک کلاس فن بیان شرکت کردم متوجه شدم صدای من بسیار رسا است در حالیکه بعضی از همکلاسانم از اینکه صدایشان را بالا ببرند می ترسیدند. من می توانستم به راحتی هیجاناتم را ابراز کنم(غم و عصبانیت) و سخنانم کاملا نافذ و متقاعد کننده بود . در همان حال شما حتی یک کلمه از حرفهای مرا نمی توانستید متوجه شوید.داوطلب خواندن متنی برای یک فرد نابینا و یا کهنسال شوید.داوطلبانه به یک رادیوی محلی تلفن بزنید و متعهد شوید که به تلفنهای هفتگی شان جواب دهید؛ یا اگر به جایی می روید به طور داوطلبانه مسیر را به دیگران نشان دهید.
در کلاسهای آموزشی در مدرسه یا دانشکده یا در یک نمایش خیابانی ثبت نام کنید.برای هم داستان تعریف کنید یا در مهمانیهای شبانه یک نمایش کمدی اجرا کنید.در کلاسهای خوانندگی ثبت نام کنید. یک زبان خارجی را یاد بگیرید.با راننده تاکسی با زبان محلی او صحبت کنید.
از شیوه های گفتار درمانی و فن بیان که در موقع استرس می تواند در گفتار بهتر شما نقش داشته باشند آگاهی پیدا کنید. موقعیتهای طبیعی و ساختگی استرس زا برای خود فراهم کنید و در این موقعیتها سعی کنیدروشهای مدیریت استرس و شیوه های گفتار درمانی آموخته شده را تمرین کنید. اين مهارت ها ، ابزار جديدي براي آزمون باورها و چاره انديشي مشكلات بين فردي در اختيار شما قرار مي دهد. هدف چنين مهارتهايي اين است كه در روابط بين فردي آسيب نبينيد و با ديگران بر اساس اصل احترام متقابل رفتار كنيد.
لیلا سلیمانیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *