گفتار درمانی

آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان مبتلا به اتیسم

 

‍ آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان مبتلا به اتیسم

یکی از عمده ترین مشکلات کودکان مبتلا به اتیسم ضعف در مهارت های اجتماعی است. در حالی که اکثر کودکان به دنبال مداخلات درمانی مانند یادگیری زبان و گفتاردرمانی هستند، چگونگی به کارگیری زبان در اجتماع و با دیگران به آنها کمتر یاد داده می شود. این مشکل سبب تضعیف احترام به نفس در هر کودکی خواهد شد.

اگرچه بهترین راه برای یادگیری مهارت های اجتماعی بودن در متن اجتماع است و کودکان معمولی این مهارت ها را با به راحتی از اجتماع به طور مستقیم یاد می گیرند، کودکان دارای اختلات فراگیر رشد، اتیسم، اسپرگر و مبتلایان به اختلالات حسی قادر به یادگیری این مهارت ها از نشانه ها و تجربیات محیط اطرافشان نیستند.

در بیشتر موارد این کودکان برای به دست آوردن مهارت های اجتماعی باید به طور مستقیم آموزش ببینند. این برنامه شامل نکاتی برای زبان گفتاری و رفتارهای اجتماعی است که کودک باید یاد بگیرد. همچنین این برنامه باعث پیشرفت کیفیت و و گسترش تعاملات کودک با نیازهای ویژه می باشد.

به این دلیل تصمیم گرفتم در این کانال، به زبانی ساده و قابل درک و گام به گام آموزش ارتباطات اجتماعی و نکات مربوط به آن را از کتاب زیر 👇🏼خدمت درمانگران و والدین گرامی ارائه کنم:

#آغازگری_در_ارتباطات_اجتماعی:

🎯قانون اول: احوالپرسی کردن: یک کودک باید با دیگران احوالپرسی کند ( کلامی یا با اشاره)

دلیل:

اگر کودک بلد نباشد وقتی دوستش به او “سلام” می کند چگونه به او جواب بدهد، این کار زشت است و دوستش را ناراحت خواهد کرد یا ممکن است دوست فکر کند که او علاقه ای به بازی کردن ندارد. اما کودک یاد بگیرد که پاسخی مناسب مانند تکان دادن دست یا گفتن “سلام” بدهد در چهره کودک مقابل شعف و شادمانی را احساس خواهید کرد.

راهکار:

•🌸به کودک یک دست تکان دادن ساده، یک فشار مهربانانه به دست دوستش برای پاسخگویی، یا یک اشاره سر یا پاسخ کلامی را آموزش دهید.

🌺نکته۱ :
هنگام آموزش و تمرین با کودک به او یک نشانه سریع (Cue) برای سلام کردن بدهید. وقتی کودک در برخورد با محرک های حسی خشکش می زند، به کار بردن “نشانه سریع” روش سودمندی برای بازگرداندن توجه کودک و ادامه دادن تعامل اجتماعی است.

🌺نکته۲ :

-🌸توجه کنید که وقتی با کودک احوالپرسی می شود، چگونه پاسخ می دهد. او در پاسخ می گوید “سلام” یا دستانش را برای آن شخص تکان می دهد؟

-🌸کودک به سلام و احوالپرسی چه افرادی پاسخ می دهد و به چه کسانی پاسخ نمی دهد.

-🌸آیا کودک بیشتر به همسالان خود پاسخ می دهد تا بزرگسالان؟

-🌸در آغاز یک سیستم جایزه دهی که بتوان همراه خود آن را حمل کرد، پیشنهاد می شود.

🎯قانون دوم: آموزش توجه مشترک

کودک باید یاد بگیرد که قبل از برقراری ارتباط توجه دیگران را به خود معطوف کند ( به صورت بدنی یا کلامی)

دلیل
اگر کودک بدون دریافت توجه مشترک از کسی که میخواهد با او ارتباط برقرار کند شروع به صحبت کند، ممکن است طرف مقابل صحبتش را نشنود.. وقتی کودک چیزی به دیگری می گوید، باید مطمئن باشد که شنونده به او توجه می کند. این مهارت باعث خوداتکائی در کودک می شود.

🌸واژگان:
این کارها را به کودک یاد دهید:

•🌺”اسمش را صدا بزن”
•🌺” توجهش را جلب کن”
•🌺یا ” روی شامه هایش بزن”

🌸نکته ها:
کودک را وقتی شروع به صحبت با شما یا اطرافیان می کند را به دقت مشاهده کنید. آیا او متوجه می شود که شنونده به صورت او نگاه می کند و تماس چشمی دارد؟ ایا او بدون اینکه توجه طرف مقابل را به خود معطوف کند، شروع به صحبت می کند؟ گرفتن توجه مشترک از دیگران به نوعی خوداتکائی است چون سبب می شود که کودک بفهمد با این کار خواسته او خیلی بهتر دیده می شود و اگر توجه دیگران به او معطوف شود دیگر نیازی به کوشش و تقلای زیاد نیست. وقتی کودکی که مشکلات ارتباطی دارد، جلب توجه را یاد می گیرد عصبی شدن و ناامیدی در او به طرز چشمگیری کم خواهد شد. توصیه می شود که این کار به وسیله والدین، معلم ها، مربی ها و حیوانات خانگی با کودک تمرین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *