تولید صدای /ل/

تولبد صدای /ل/ در کودکان :

تولید صدای /ل/

/ل/ میتواند یک همخوان غفلتان پیوستهٔ نیم واکه ” باشد. وقتی که در وضعیت رهش . (اغاز) یک هجا قرار میگیرد یک همخوان غلتان است؛ و هنگامی که در پایان یک هجا واقع می شود، یک همخوان پیوسته است.

این صدا غالبا همراه با همخوان های دیگر می اید. در چنین بافت هایی تولید صحیح ان مشکل تر است.

توصیف شیوه – جایگاه

پیوسته نیم واکه، زبانی – لئوی با خروج هوا به صورت کناری “.

t

* شرح نحوهٔ تولید

 برای کودک.

برای تولید این صدا، لبهٔ جلویی زبان در برابر لثه ها بالا میرود اما کنارههای زیان پایین می مانند. قسمتی از زبان که با لثه های پیشین تماس پیدا میکند باید پهن شده باشد. دندانهایتان را جدا از هم نگهدارید و لبهای خود را کمی گسترده کنید. اطمینان پیدا کنید که صدا از دهانتان (و نه از بینی) خارج می شود. آسانترین راه برای بیان این صدا این است که بعد از تولید آن، یک “ah” بگویید و در هنگامی که “la” می گویید.

 

خطاها و فنون

۱. الف) با استفاده از آینه، گسترده شدن لبها و حرکت زبان در تولید /l/ را بطور اغراقآمیز نشان دهید. این نحوه تولید را با تولید نامناسب مقایسه کنید. هنگامی که بیمار سعی میکند صدا را تولید نماید، میتوان از یک پایین آورندهٔ زبان کمک گرفت و آن را لب به لب، بین دندانهای هر کناری بالا و پایین قرار داد. این کار لبها را از هم دور نگه می دارد و توجه را روی زبان متمرکز میکند.

۱. ب) قطعه کوچکی از نوار اسکاچ” را عمود بر گوشه های دهان، طوری قرار دهید که لبها کمی به طرف عقب کشیده شوند. وقتی لبها حرکت میکنند تا به وضعیت /w/ برسند، کشیدن نوار به بیمار علامت میدهد که حرکت نامطلوبی در حال وقوع است (که بیمار باید مانع از بروز ان شود)

۲- جانشینی /j/:

 فنون عبارتند از:

۲. الف) توضیح دهید که چگونه /i/ تولید می شود (در حقیقت یک /i/ است که به واکهٔ دیگری انتقال مییابد). از کودک بخواهید /i/ را بدون کامل کردن قسمت غلتان مربوط به /i/ بکشد. سپس با استفاده از دستهایتانیا مدلی از زبان، نشان دهید که چگونه برای ساخته شدن/۱/ لبهٔ اصلی” زبان کمی به سمت بالا حلقه میشود. از کودک بخواهید قبل از بیان واکهٔ بعدی، چندین بار بطور متناوب /l/ و /i/ را بکشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *