اختلال در تشخیص تصویر بدن

اختلال تصویر بدن چیست؟

اختلال در تشخیص تصویر بدن

✅اختلال در تصویر بدن زمانیست که کودک از اندازه، شکل و محل و نحوه اتصال اعضای بدن بهم و کارکردهای اندامها آگاهی ندارد. در کنار آن از لحاظ عاطفی خود را پایین تر و ناتوان تر از سایر همسالان می داند. هنگامیکه کودک نمی تواند از بدنش به نحو کارایی استفاده کند، لذا احساس درونی از فرد فعال و لایق در او ایجاد نمی شود. این ناتوانی در استفاده موثر از بدن به دو دلیل کلی می تواند ایجاد شود، یکی اختلالاتی که در روند رشد حرکتی کودک ایجاد شده اند مانند فلج مغزی، پیش فعالی اختلا هماهنگی رشدی و …. یا بدلیل روشهای تربیتی اعمال شده به کودک مانند آنچه در خانواده های overprotective رخ می دهد. این خانواده ها آنقدر کودک را از تحرک و دستکاری محیط باز می دارند که گاه در فرم شدید منجر به خام حرکتی (Clumsiness) می شوند.

☝️زمانی که کودک اجزای بدنش را می شناسد و نام می برد اما آدمک ترسیم شده فاقد جزئیات مانند بینی انگشتان، ابروها و … است یا شکل ناصححی اندامها، عدم تناسب تنه و اندانها و اجزای صورت عدم اتصال اندامها به تنه یا وصل آنها در جای نامتناسب دیده می شود شاید شکل در مفهوم بدن و تصویر بدنی وجود دارد.

✋️اگر کودک هنوز در سن ۵ سالگی اجزای بدنش را نمی شناسد و کاربرد آنها را نمی داند. در صورتی که مشکل آموزشی وجود نداشته باشد، قطعاً مشکل در ایجاد تصویر بدنی است.

راهکارهای درمانی چیست؟

⬅️انجام بازیها و فعالیتهای متنوع بدنی مانند تقلید حرکات حیوانات مختلف ، کشتی گرفتن، بازی، توپ، بالا و پایین رفتن از موانع مختلف، بازی آینه و …. در تقویت تصویر بدنی موثر است.

⬅️بهتر است برخی از این بازیها مقابل آینه انجام شود تا باز خورد دیداری نیز برای کودک فراعم شود و کودک به کشف بدنش بپردازد. نمایش وضعیتهای بدنی توسط درمانگر اهمیت داردو. درمراحل بعد توضیح کلامی کفایت می کند. گاه لازم است از تلفیق اجرای خودتان و آینه استفاده کنید. بازی در اتاق تاریک که منجر به حذف تحرک بینایی می شود با تقویت حس حرکت در تقویت تصویر بدن روز است.

⬅️طراحی بازی و فعالیت متناسب با سطح تواناییهای کودک اهمیت زیادی دارد. کودک باید در بازی احساس کفایت و قدرت کند. یک توپ بازی ساده از زدن هدفهای بزرگ فرو ریزنده با توپ، ساخت کاردستی که کودک تا حد زیادی قادر به اجرای آنهاست به حس درونی فرد توانایی می دهد.
مطالب بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *