اختلال زبانی در کودک

گفتار درمانی | گفتار درمانی در منزل

گفتار درمانی در منزل

می توان گفت گفتار درمانی در منزل به آموزش هایی گفته می شود که والدین در منزل برای تشویق و حرف زدن کودک انجام می دهند. البته باید به این نکته توجه کرد که تنها گفتار درمانی در منزل کافی نیست و باید از یک گفتار درمانگر کمک گرفت زیرا گفتار درمانی یک رشته دانشگاهی است و متخصصان در این رشته آموزش های لازم را دیده اند.

 

هنگام حرف زدن با فرزندانتان از یک گفتار مناسب استفاده کنید:

در هنگام حرف زدن با فرزندتان باید بسیار دقت کنید که از چه کلماتی استفاده می کنید و هرچه قدر از کلمات واضح و ساده استفاده کنید فرزند شما بهتر متوجه می شود و علاقه بیشتری به یادگیری پیدا می کند.

 

آلبومی از تصاویر درست کنید:

ساخت یک آلبوم تصاویر کمک بسیاری به گفتار کودک می کند. می توانید تصاویری از چیزهایی که کودک شما دوست دارد به صورت یک آلبوم آماده کنید و در مورد تصاویر با کودکتان حرف بزنید. این روش تأثیر بسیار زیادی در گفتار کودک شما دارد .  البته بهتر است برای تهیه این آلبوم از کودکتان کمک بگیرید.

 

به حرف های کودک خود با دقت گوش کنید:

سعی کنید به حرف های کودک خود با دقت گوش کنید و صبر کنید تا کلمات خود را کامل ادا کند حتی اگر زمان زیادی طول بکشد.  با این کار شما فرزندتان اعتماد به نفس می گیرد و باعث یادگیری بیشتر می شود.

 

فرزند خود را مجبور کنید بخواند:

یک کتاب جالب یا یک شعر انتخاب کنید و از فرزند خود بخواهید با صدای بلند آن را بخواند و مدام از او بخواهید تکرار کند.  این روش تأثیر زیادی در گفتار کودک دارد.

 

استفاده از آیینه در تمرین گفتار:

بیشتر کودکان طرز درست بیان کردن کلمات را نمی دانند صحبت کردن و ادا کردن کلمات جلوی آیینه به کودک کمک می کند تا طرز درست بیان کردن کلمات با دهان را یاد بگیرد. جلوی آیینه بایستید و صداها را برای کودک خود تکرار کنید تا تفاوت ها را توسط آیینه تشخیص دهند.

 

در آموزش گفتار درمانی عجله نکنید و به کودک خود فرصت دهید تا مهارت های صحبت کردن را یاد بگیرد. باید زمانی که تلاش می کنید تا کودکتان مهارت صحبت کردن را یاد بگیرد به اندازه کافی صبور باشید و به خود امید دهید زیرا والدین اولین الگوی یک کودک هستند و بیشترین بهره را از آنان می برند.

 

 

کلینیک گفتار درمانی یاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *