اختلالات زبانی و شنیداری

اختلالات گفتاری و گفتار درمانی | گفتار درمانی یاس

 

تأخیر در رشد زبان و گفتار، لکنت زبان و ناروانی های گفتاری، اختلال در تلفظ و اختلال در اصوات از انواع اختلالات گفتاری میرشود.

همان طو که گفتیم تأخیر در رشد زبان و گفتار یکی از انواع اختلالات گفتاری می باشد و افراد مبتلا شامل کودکان عقب مانده ذهنی، کم شنوا و فلج مغزی می باشند. نوعی دیگر از اختلالات گفتاری که در آن صداها به صورت غلط تلفظ می شوند و تکرار کلمات و مکث های مکرر باعث می شوند گفتار از دید شنونده غلط یا غیرطبیعی جلوه کند که این نوع اختلال گفتار را لکنت زبان یا ناروانی های گفتاری می گویند.

 

درمان اختلالات گفتاری در کودکان:

لکنت زبان یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای کودک شما اتفاق بیفتد و اگر به موقع متوجه لکنت زبان در کودک خود نشوید ممکن است مشکلات زیادی را به وجود بیاورد که قابل جبران نباشد پس بهتر است با استفاده از روش های گفتار درمانی در منزل یا با کمک از یک گفتار درمانگر سریعا مشکل را برطرف کنید.

 

لکنت زبان از چه سنی شروع می شود؟

لکنت زبان اغلب در زمان کودکی آغاز می شود و سبب می شود کودک نتواند واضح و روان صحبت کند و ممکن است در تمام طول زندگی با این مشکل دست و پنجه نرم کند. لکنت زبان معمولا از سن ۲ تا ۴ سالگی شروع می شود یعنی درست در مقطعی که کودک در حال فراگیری لغات و جملات جدید می باشد. به همین دلیل باید در این مقطع سنی خیلی حساس تر عمل کرد.

 

در چه مواقعی باید لکنت زبان را جدی گرفت و از گفتار درمانی استفاده کرد؟

اگر در خانواده سابقه لکنت یا اختلال گفتار وجود دارد، لکنت به مدت ۶ ماه ادامه پیدا می کند و یا زمانی که نشانه های ترس و نگرانی در کودک و اعضای خانواده در مورد لکنت زبان یا اختلالات گفتاری دیده شود.

 

تشخیص لکنت زبان به شکل قاطع:

با انجام یک سری آزمایش ها می توان لکنت زبان را تشخیص داد. در کودکان خیلی مهم است که زودهنگام این عارضه تشخیص داده شود و برای گفتار درمانی کودک  هرچه زودتر اقدام کرد. خوشبختانه لکنت زبان را می توان به صورت کامل درمان کرد و فرد در بزرگسالی می تواند به عنوان یک شخص عادی صحبت کند.

 

روش های درمان گفتار یا گفتار درمانی:

روش های روان درمانی معمولا برای کودکان کم سن و سال پیشنهاد نمی شود. استفاده از داروهای آرام بخش بسیار مؤثر می باشد. البته بهتر است برای کودکان تا حد امکان از داروهای آرام بخش استفاده نشود و فقط در مواقع ضروری استفاده از این داروها پیشنهاد می شود.

 

بهتر است در مواجهه با کودکان مبتلا به لکنت زبان یا اختلال گفتار دستپاچه نشویم و به آنها اطمینان دهیم که نیازی به عجله کردن نیست و می تواند به مرور زمان صحبت کند. سعی کنیم از کلماتی مانند ” آرام صحبت کن ” یا ” نیازی به عجله نیست ” استفاده نکنیم تا اعتماد به نفس فرد را پایین نیاوریم.

 

 

 

کلینیک گفتار درمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *