گفتار درمانی

ناروانی های گفتاری چیست | گفتار درمانی یاس

 

تکرار کلمات که موجب مختل شدن روان کودک می شود را ناروانی های گفتاری می گویند. وجود ضعف در کودک و محدودیت های گفتاری موجب بروز ناروانی های گفتاری در کودک می شود که نتیجه آن تکرار کلمات و ناروانی در صحبت کردن می باشد.

نشانه ناروانی های گفتاری در کودک

تحقیقات نشان داده است که نشانه های ناروانی های گفتاری شامل تکرار در سطح کلمات، عدم آشنایی کودک به کلمات و عدم تکرار در کلمات می باشد. در کل می توان گفت ۵ درصد از کودکان مبتلا به این اختلالات را ناروانی های گفتاری تشکیل داده است و بقیه را لکنت زبان تشکیل می دهد.

 

ناروانی های گفتاری را با لکنت زبان اشتباه نگیرید

تشخیص ناروانی های گفتاری از لکنت زبان بسیار پیچیده است و تنها توسط متخصصان گفتار درمانی و زبان قابل تشخیص می باشد و بهتر است والدین به تنهایی راجع به وضعیت کودک خود تصمیم نگیرند و با یک متخصص گفتار درمانی مشورت کنند.

بیشتر کودکان مبتلا از مشکل خود هیچ اطلاعی ندارند و هیچ اثری از ترس و استرس در این کودکان دیده نمی شود. میزان ناروانی گفتاری ممکن است هر روز نسبت به روزهای قبل متغیر باشد. طبق تحقیقات می توان گفت ناروانی های گفتاری در پسران بیشتر از دختران میرباشد.

تأخیر در مشاوره و درمان ناروانی های گفتاری باعث می شود ناروانی در کودک تثبیت شود و عادت و تربیت اشتباه والدین که برای اصلاح گفتار کودک خود استفاده می کنند نیز تثبیت می شود.

 

عواملی که لکنت زبان را تشدید می کند

عوامل زیادی هستند که در لکنت زبان و تشدید آن نقش دارند که ما در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم:

۱_ عوامل زبانی: یعنی عدم هماهنگی بین رشد زبانی و رشد درکی در کودک

۲_ عوامل محیطی: عوامل محیطی مانند ترس و اضطراب، حساسیت والدین، تمسخر از جانب اطافیان، گفتار نادرست از جانب خانواده، فشارهای روحی و روانی

۳_ عواملی فیزیولوژیکی: عواملی مانند مشکلات شنیداری و وراثت.

 

 

کلینیک گفتار درمانی یاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *