بازی درمانی

 

اختلال در گفتار کودکان | گفتار درمانی یاس

 

اختلال گفتار عارضه ای است که به موجب آن کودک نمی تواند واژگان مناسب را به راحتی انتخاب و تلفظ کند و به سختی متوجه گفتار اطرافیان می شود. در این بیماری گنجینه کلمات کودکان دچار اختلال می شود و زبان فرد محدود می شود. اولین گام والدین در جهت بهبود این کودکان کسب اطلاعات درباره گفتار درمانی، روش های گفتار درمانی و اختلالات گفتاری می باشد.

کودکانی که به عارضه اختلال در گفتار یا به عبارتی لکنت زبان  مبتلا می شوند معمولا تا سن ۱۶ ماهگی به طور طبیعی مهارت های زبانی و گفتاری را کسب می کنند اما ممکن است بعد از مدتی تمام مهارت های گفتاری و زبانی را کامل از دست دهند و نیاز به گفتار درمانی داشته باشند.

 

نشانه هایی از اختلالات گفتاری در کودکان:

یکی از نشانه های اختلالات زبانی عدم توانایی در برقراری ارتباط به صورت شفاهی می باشد. کودکان مبتلا به این عارضه نمی توانند دستورات ساده را انجام دهند و اطلاعات شنیده شده را نمی توانند مدیریت کنند.

اختلال در گفتار و ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران

ضعف در تنظیم زیر و بمی و تولید صدا

ناروانی های گفتاری مانند لکنت زبان

عدم تمایل به برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات هنگام صحبت کردن

زبان تکراری در شرایط مختلف

ناتوانی در درک کلمات هنگام خواندن مطالب

عدم توانایی کودک در یادگیری کلمات جدید

تکرار کلمات در هنگام صحبت کردن

 

گفتار درمانی | گفتار درمانی در منزل

اختلال گفتار دو نوع می باشد:

اختلالات زبانی و بیانی در کودک: ناتوانی کودک در بیان اندیشه ها افکار خود.

اختلال در زبان دریافتی: کودک نمی تواند به خوبی متوجه صحبت های اطرافیان شود.

 

گفتار درمانی در خانه:

والدین می توانند با رعایت نکات زیر گفتار درمانی را در خانه انجام دهند و مهارت های زبانی و گفتاری کودک خود را بهبود بخشند.

تا حد امکان با کودک خود در ارتباط باشید و با او صحبت کنید: در کودکی و زمانی که بسیار کوچک است برای او آواز بخوانید، داستان بگویید و مدام موسیقی پخش کنید. در هنگام خرید، راه رفتن و رانندگی مدام با او صحبت کنید و هرچه میبینید را برای او توضیح دهید. به صحبت های کودک با دقت گوش دهید و به او زمان بدهید تا پاسخ خود را آماده کند.

 

مطالعات و تجربیات خود را با کودک خود اشتراک بگذارید: درباره تصاویر کتاب با کودک خود صحبت کنید. هنگام خواندن کتاب اجازه بدهید کودکتان پایان جدیدی برای داستان تعریف کند یا داستان را با اسباب بازی هایش تعریف کند.

 

برای آشنایی بیشتر با گفتار درمانی و اختلالات گفتاری می توانید مطلب گفتار درمانی در منزل و تکنیک های آن را مطالعه کنید.

 

 

کلینیک گفتار درمانی یاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *