اتیسم و راه کار درمانی

 

 

چگونه با کسانی که لکنت زبان دارند رفتار کنیم | گفتار درمانی

درمان لکنت زبان در کودکان زیر چهار سال قابل درمان می باشد اما بعضی اوقات والدین با رفتارهای غلط تأثیرات بدی بر روحیه کودک می گذارند که حتی بعد از درمان نیز لکنت زبان در کودک خواهد ماند. اگر می خواهید بدانید چگونه با کودکتان رفتار کنید بهتر است این مقاله را بخوانید.

عدم آگاهی والدین به لکنت زبان می تواند اظطراب کودک را بیشتر کند و نشانه های ناخوشایندی در روح و روان کودک باقی می گذارد که حتی بعد از بهبود لکنت زبان نیز آثار آن در کودک باقی خواهد ماند. معمولا برای کودکان ۲ تا ۵ ساله تشخیص لکنت زبان را انجام می دهیم که تا این سن به خوبی و کامل حرف می زده اما ناگهان تغییرات زیادی در گفتار او ایجاد شده و به تکرار کلمات و مکث های طولانی در میان کلمات ختم می شود. سن مبتلا به لکنت زبان در کودکان از دو تا هفت سالگی است اما اوج سنی آن پنج سالگی است.

بر خلاف باور خیلی ها که گمان می کنند لکنت زبان از ترس و اضطراب کودک در اثر یک تصادف یا هر حادثه دیگر به وجود می آید، اما باید بدانید که این اختلال گفتار به علت استعدادهای ژنتیکی در کودک به وجود می آید، پس بهتر است کسی را مقصر این اتفاق ندانند. حال در اینجا به بررسی چند نکته در مواجهه با کودکان مبتلا به لکنت زبان می پردازیم:

۱_ سعی کنید با کودکان مبتلا به لکنت زبان به آرامی و شمرده شمرده حرف بزنید تا باور داشته باشد که نیازی به تند تند حرف زدن یا جویده حرف زدن نیست.

۲_ هنگام مواجهه با کودک مبتلا به لکنت زبان سعی کنید ناراحتی و استرس خود را کاهش دهید و سعی کنید به شیوه حرف زدن او توجه نکنید. باید سعی کنید این حس را در صورت و ظاهر خود نیز نشان دهید که بسیار کار سخت و مهمی در مواجهه با کودک مبتلا به لکنت زبان است. موضوعی که بسیار کودک را آزار می دهد این است که اطرافیان مدام از او می پرسند که امروز چطور است یا امروز تغییری کرده یا نه.

۳_ یکی از بازی هایی که بهتر است با کودک خود انجام دهید حرف زدن در مقابل آینه است. تمرین یا نمایش یک سری حرکات در حالی که هردو در آغوش هم و جلو آینه ایستاده اند ترس و اضطراب کودک را کاهش می دهد.

۴_ صدای کودک خود را هنگام خواندن شعر یا داستان که در آن تسلط دارد ضبط کنید و روزی یکی دو بار آن را پخش کنید تا صدای خود را بشنود و اعتماد به نفس بیشتری بگیرد.

۵_ وسط حرف کودک نپرید و صبور باشید. اگر لکنت کودکتان شدید است و طلاقت دیدن تقلای کودک را ندارید طوری رفتار کنید که متوجه نشود وسط حرفش می پرید. او را کنارتان بنشانید و از او بخواهید نفس های عمیقی بکشد تا راحت باشد.

 

 

اگر مایلید از متخصصین گفتار درمانی در کلینیک گفتار درمانی یاس و خدمات گفتار درمانی در منزل استفاده کنید می توانید جهت هماهنگی و تعیین وقت قبلی با شماره های تماس زیر تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۹۷۷۲

۰۹۱۲۹۳۴۶۰۶۳

۰۹۱۱۴۵۹۸۹۱۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *