گفتار درمانی در کودکان

 

روش های درک گفتار در کودک

توانایی تشخیص واج ها در شنیدن تفاوت صداها و توانایی در تشخیص گفتار بدون تشخیص بخش های مجزا را قابلیت شنیدن می گویند. اگر به دلیل توانایی و عدم مهارت در پردازش شنوایی و وضعیت صوتی ضعیف کودک شما نتواند کلمات را از هم تشخیص دهد باعث می شود کودک تمایز معنایی مناسب کلمات را نیاموزد.

 

روش درک دیداری

اغلب کودکانی آسیب دیده شنوایی یا کودکان مبتلا به کم شنوایی نمی توانند تمام صداهای گفتاری را از راه شنوایی تشخیص دهند و به همین علت درک دیداری گفتار را جایگزین درک شنیداری صداها می کنند. باید بدانید تنها درک دیداری لب ها و دندان ها برای شناسایی عناصر گفتاری کافی نیست.

 

روش درک شنیداری

معمولا اغلب کودکان آسیب دیده شنوایی برای برقراری ارتباط کاری بیشتر از لب خوانی انجام می دهند. این کودکان به نشانه های صوتی که که از راه تقویت کننده به گوششان می رسد نیز به دقت گوش می دهند. بیشتر کودکان آسیب شنوایی حسی دقیقا مانند کاهش شنوایی انتقالی اصوات طبیعی را درک نمی کنند.

تکنیک های استفاده شده در شناسایی ویژگی های آوایی نوزادان

چرخاندن سر: معمولا کودکان عادت دارند سرشان را به طرف مادر بچرخانند تا غریبه و همچنین صدای انسان را زودتر تشخیص می دهند تا غیر انسان.

سرعت در مکیدن: معمولا نوزادان با شنیدن صدای جدید برای مدتی ناخودآگاه مکیدن را افزایش می دهند.

علاوه بر این دو روش می توان از روش های خوگیری بینایی و ضربان قلب نیز برای بررسی درک گفتار استفاده کرد.

 

 

اگر مایلید از متخصصین گفتار درمانی در بهترین گفتار درمانی تهران و خدمات گفتار درمانی در منزل استفاده کنید می توانید جهت هماهنگی و تعیین وقت قبلی با شماره های تماس زیر تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۹۷۷۲

۰۹۱۲۹۳۴۶۰۶۳

۰۹۱۱۴۵۹۸۹۱۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *