بهبود دستخط دانش آموز

 

گفتار درمانی حروف الفبا

اگر متوجه شدید فرزند شما در خواندن و یادگیری ضعیف است و مشکل دارد بهتر از روش بازی با حروف استفاده کنید که بسیار در تقویت درسی کودکان مؤثر می باشد.

در کل می توان گفت بازی کردن متن زندگی کودک است که والدین باید فرصتی را برای بازی کردن با کودک فراهم کنند و با آنها همبازی شوند و سعی کنند با بازی هایی متنوع و شاد دنیای کودک را گسترش دهند و به پرورش استعدادهای کودک خود کمک کنند. در اینجا به چند آموزش از طریق بازی اشاره می کنیم:

آموزش حروف با استفاده از لمس کردن

در آموزش معمولا بیشتر از حواس بینایی و شنوایی استفاد می شود. می توان برای آموزش عمیق تر از یک روش دیگر به نام حس لامسه استفاده کرد.

در گفتار درمانی  با حس لامسه، می توان حروف را به صورت وارونه به کودک خود بدهیم یا تعدادی نقطه بدهیم و از او بخواهیم تا مثلا “ب” را “پ” و یا “س” را “ش” کند . البته برای نابینایان آموزش از طریق لمس نقش اساسی دارد اما برای کودکان سالم بیشتر جنبه تفریحی دارد. معمولا در مهد کودک ها بیشتر مطالب را با استفاده از بازی ها آموزش می دهند.

آموزش با استفاده از جدا کردن کلمات

شناخت کلمات یکی از وظایف مهم معلمان است. اگر می خواهید یک آموزش لذت بخش داشته باشید از کودک خود بخواهید در منزل کلماتی را روی کارت بنویسد و با قیچی حروف آن را از هم جدا کند. می توانید برای جدا کردن حرف ها به کودک خود کمک کنید و باز از آنها بخواهید دوباره کلمات را کنار هم بچیند یا کلمه جدیدی را بسازد و بعد از آنها بخواهید کلمات را با صدای بلند بخواند. از این روش می توان برای ساخت جمله هم استفاده کرد.

با استفاده از این روش هم خلاقیت کودکتان افزایش می یابد و هم لحظات شادی را تجربه می کند.

آموزش با استفاده از بازی با شن

از این روش می توان برای تقویت مهارت دیداری و رفع اشکالات املایی دانش آموزان استفاده کرد. می توانید مقداری شن در گوشه حیاط بریزید و روی یک تخته کلمه ای را بنویسید و از کودک خود بخواهید با حرکت پا روی شن ها این کلنمه را بنویسد.

آموزش با استفاده از بازی با اسامی هم قافیه

در این بازی تعدادی کارت برای کودکتان تهیه کنید. می توانید از تصاویر اسامی هم قافیه مانند میخ، سیخ، لیف، کیف و… استفاده کنید و اسم هر شکل را پشت آن کارت بنویسید. کارت ها را به هم بریزید و از کودک خود بخواهید کارت های هم قافیه را پیدا کند و کنار هم بگذارد.

آموزش با استفاده از بازی با حروف در حمام

هنگام استحمام می توانید کودک خود را با حروف و کلمات آشنا کنید. زمانی که او در وان حمام نشسته با انگشت بر روی پشت او بنویسید و از او بخواهید حرفی که نوشته اید را تکرار کند.

 

تمام این روش هایی که گفته شد مفید هستند. اگر آموزش با تکرار و تمرین همراه باشد یادگیری بسیار مؤثرتر خواهد شد. ولی این نکته را فراموش نکنید که اگر علاقه و اشتیاق در یادگیری کودکان برقرار نشود نمی توان به نتیجه دلخواه رسید.

 

 

اگر مایلید از روش های گفتار درمانی و خدمات گفتار درمانی در منزل استفاده کنید می توانید جهت هماهنگی و تعیین وقت قبلی با شماره های تماس زیر تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۹۷۷۲

۰۹۱۲۹۳۴۶۰۶۳

۰۹۱۱۴۵۹۸۹۱۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *