اختلال بلع کودکان

مراقبت از شیرخوار با تراکئوستومی (بخش آموزش والدین بیمارستان رویال ملبورن)

🔴پرسش اول: آیا فرزند من قادر به حرف زدن خواهد بود؟

✅ پاسخ: لوله تراکئوستومی اغلب روی صحبت کردن فرزند شما تاثیر خواهد گذاشت و در ابتدا اغلب شیرخوار قادر به تولید هیچ آوای صوتی نخواهد بود. صدایی که شیرخوار می‌تواند تولید کند به این بستگی دارد که هوا به چه میزان از پشت لوله تراکئوستومی بتواند عبور کند و به حنجره و گلوی وی برسد. چندین فاکتور روی صداسازی و گریه شیرخوار با تراکئوستومی موثر است:

👈 شدت انسداد راه هوایی
👈اینکه آیا طناب های صوتی عملکرد مناسب دارند یا نه
👈 سایز لوله ای که برای تراکئوستومی شیرخوار استفاده شده است
👈 میزان هوایی که بتواند از پشت لوله رد شده و به گلو برسد.

🔻 حتی اگر کودک شما در ابتدا هیچ صدایی نداشته باشد با بزرگ شدن و رشد وی راه های هوایی او نیز رشد خواهد کرد. اگر سایز لوله تراکئوستومی تغییر داده نشود به مرور شیرخوار قادر به تولید صدا خواهد بود. وسایل مخصوصی وجود دارند که به بهبود جریان هوا به سمت گلوی شیرخوار کمک می‌کنند.

🔻 شما باید با کودک خود مثل یک کودک معمولی حرف بزنید، کتاب بخوانید و به عکس العمل های او واکنش نشان داده و او را تشویق کنید حتی اگر نتواند صوتی تولید کند. ضمن آنکه می توانید با گفتار درمان مشاوره کنید و گاهی نیاز است زبان اشاره قراردادی فرابگیرید تا کودکتان بتواند ارتباط اجتماعی برقرار کند.

🔴 پرسش دوم: آیا کودک من قادر خواهد بود به صورت عادی بخورد و بیاشامد؟

✅ پاسخ: در اغلب موارد کودک با تراکئوستومی می‌تواند به صورت عادی خوردن و آشامیدن را به محض بهبودی بعد از جراحی داشته باشد. البته نیاز است شما حین خوردن وی نظارت کافی داشته باشید و مراقب باشید تا مواد خوراکی ناگهانی وارد ریه وی نشود. چند توصیه برای بهبود تغذیه کودک با تراکئوستومی:

👈 چنانچه نیاز است قبل از تغذیه ساکشن تراکئوستومی را انجام دهید. از ساکشن حین تغذیه یا بلافاصله بعد اجتناب کنید چون ممکن است موجب استفراغ وی شود.
👈لازم است تغذیه شیرخوار حتما با نظارت دقیق انجام شود به محض اینکه غذا یا مایع وارد تراکئوستومی شد باید بلافاصله ساکشن شود.
👈 اگر با شیشه به شیرخوار شیر می‌دهید نباید شیشه به صورت عمودی نگهداشته شود (با زاویه کم شیشه باید داده شود) . همچنین شیرخوار نباید به صورت خوابیده در تخت تغذیه شود .
👈 شیرخوار همچنین می‌تواند بدون مشکل از سینه مادر تغذیه شود.
👈 روی تراکئوستومی از فیلتر HME یا پوشش حین تغذیه استفاده کنید که از ورود مواد غذایی به تراکئوستومی جلوگیری شود.

🔻 در حالیکه اغلب شیرخواران می‌توانند به صورت عادی تغذیه داشته باشند در بعضی از آنها ممکن است تراکئوستومی روی توانایی بلع شان تاثیر بگذارد . در شیرخوارانی که قبل از تعبیه لوله مشکل تغذیه ای داشتند نیز اغلب این مشکل بعد از تراکئوستومی هم ادامه پیدا می‌کند . بهتر است قبل از شروع تغذیه دهانی شیرخوار بعد از تراکئوستومی مشاوره گفتاردرمانی برای بررسی توانای بلع و هماهنگی با تنفس، در شیرخوار انجام گردد.

🔴 پرسش سوم: چگونه متوجه شوم کودکم به من نیاز دارد؟

✅ پاسخ: شما به مرور با واکنش های کودکتان و حالات صورت وی متوجه منظور وی خواهید شد. البته در مورد کودکانی که هیچ صدایی ندارند گاهی لازم است یک مانیتور در منزل تهیه کنید تا در صورت نیاز به ساکشن در شیرخوار متوجه بشوید.

🔴 پرسش چهارم: چگونه میتوانم کودکم را حمام کنم؟ کودک با تراکئوستومی میتواند شنا کند؟

✅ پاسخ: لوله تراکئوستومی در این کودکان به هیچ عنوان نباید زیر آب فرو برود خطر خفگی وجود دارد. در حین حمام باید:

👈 حتما تحت نظارت باید انجام شود.
👈 سطح آب در وان باید پایین باشد.
👈 مطمئن شوید آب داخل لوله وارد نشود.
👈 از استفاده از پودرها یا اسپری در اطراف تراکئوستومی اجتناب کنید چون ممکن است در تنفس وی مشکل ایجاد کند.
👈 از فیلتر HME روی تراکئوستومی استفاده کنید(فیلتر تامین گرما و رطوبت)
👈 موهای شیرخوار را با عقب بردن سر وی و آب ریختن به سمت عقب بشویید.

🔻 استفاده از اسباب بازی های با قطعات کوچک در شیرخواران ممنوع است. حین بازی مطمئن شوید اشیا ریز پیرامون شیرخوار نباشد. بهتر است در ساحل شنی کودک را نبرید یا حتما از فیلتر یا پوشش روی تراکئوستومی استفاده کنید. کودکان بزرگتر از ورزش های تماسی مثل فوتبال یا بسکتبال اجتناب کنند.

🔴 پرسش پنجم: چه زمانی تراکئوستومی برداشته می‌شود؟

✅ پاسخ: شما به صورت مرتب تحت پیگیری های پزشکی خواهید بود. هر گاه پزشک به این نتیجه برسد که کودک شما بدون این لوله می‌تواند تنفس عادی داشته باشد تصمیم به برداشتن آن می‌گیرد. قبل از چنین تصمیمی لازم است تست خاصی به نام برونکوسکوپی انجام شود تا وضعیت تنفس کودک ارزیابی گردد.

مشکلات بلع کودکان را به گفتار درمانی یاس بسپارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *