بهبود مهارت خواندن در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری
بهبود مهارت خواندن در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری
✅چگونه مهارت های خواندن را در فرزندان مبتلا به اختلال توجه یا اختلالات یادگیری بهبود بخشیم؟
🔸در پایه های اول و دوم، بیشتر فرزندان خواندن را یاد می گیرند. در آغاز پایه سوم، از آن ها انتظار می رود که از خواندن برای یادگیری استفاده کنند. توانایی استخراج معنا از منابع نوشتاری_ به شکلی که خود دانش آموز به تنهایی بتواند یادبگیرد_ در هر پایه جدید تحصیلی به شکل فزاینده ای افزایش پیدا می کند.
🔸درک خواندن به توانایی تلفظ سریع صداها و تشخیص کلمات بستگی دارد، این مهارت می تواند برای دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص در توجه، همراه یا بدون بیش فعالی ( ADHD/ADD) ویا اختلالات یادگیری مانند نارساخوانی سخت باشد.
🔸حتی پس از آن که تسلط بر مکانیک خواندن بوجود بیاید ( یعنی دانش آموز بتواند حروف را تشخیص داده و سر هم کند تا کلمه خوانده شود)، بسیاری از دانش آموزان مبتلا به ADHD در درک متن، برقراری پیوند های درون داستانی، و ایجاد ارتباط بین آنچه خوانده اند با مطالبی که از قبل می دانسته اند، مشکل دارند. خوشبختانه مهارت های درک خواندن را می توان یادگرفت. وقتی چند راهبرد به دانش آموزان آموزش داده شود و در جهت بکارگیری آن ها هدایت شوند، بالاخره بعضی از این راهبردها را برای استفاده شخصی خود انتخاب می کنند.
🔸حتی اگر کودک خودش می تواند بخواند، بلند خواندن متن برای او مفید است. همیشه مهارت های شنیداری فرزند قوی تر از توانمندی های خواندن اوست، بنابراین اگر در زمانی که شما کتابی را با صدای بلند می خوانید، او نیز به آرامی بخواند، مطلب را بیشتر درک می کند.
🔸با متن های کوتاه آغاز کنید، و اگر کودک هنوز تمرکز داشت زمان خواندن را افزایش دهید. کتاب هایی که روی نوار ضبط شده اند و متن نوشتاری آن ها نیز موجود است، راه دیگری را برای همزمانی خواندن و گوش دادن در اختیار قرار می دهد.
🔸درمدتی که فرزندتان می خواند و یا گوش می کند، او را تشویق کنید تا وقایع داستان را تصور کرده و در ذهن خود یک تصویر یا فیلم خلق کند. بعد از خواندن چند صفحه، از او بخواهید تا آن تصویر ذهنی را توصیف کند.
💡نشان دهید که کتاب ها چگونه سازماندهی می شوند.
🔸ساختار متن اغلب کتاب ها به گونه ای است که مطالب مهم را برجسته و خلاصه می کنند. به فرزند خود نشان دهید که چگونه از طریق توجه به عناوین، جداول، تیتر بخش ها و نمونه سوالاتی که برای مطالعه طراحی شده اند، می تواند تفکر خود را سازماندهی کرده و حقایق با ارزشی را بدست آورد.
🔸وقتی فرزندتان داستانی را می خواند به او بیاموزید که دنبال ۵ “چه” بگردند
💠چه کسانی شخصیت های اصلی هستند؟
💠 داستان در چه مکان و چه زمانی اتفاق افتاده است؟
💠شخصیت ها با چه ماجراهایی درگیر می شوند؟
💠کارهایی که انجام داده اند به چه علت بوده است؟
✍️ سوسن غفاری