لکنت در بزرگسالان

لکنت زبان در بزرگسالان | گفتار درمانی یاس

می توان گفت لکنت زبان از جمله اختلالات گفتاری در دوران کودکی است که برای افراد به وجود می آید. به عبارت دیگر این بیماری را می توان یک اختلال روانی نامید که با افزایش سن از بین می رود اما گاهی در سنین بزرگ سالی هم می توان این بیماری را دید.

لکنت زبان نوعی اختلال گفتار است که در آن فرد نمی تواند کلمات را درست ادا کند و در بین کلمات مکث می کند. این مکث ها سبب می شود شنونده کلمات را به شکل اصوات تکرار شونده بشنود البنه نحوه بروز این مشکل در افراد مختلف است.

 

لکنت زبان دو نوع است:

در نوع اول می توان گفت بیماری در سال های آغازین کودکی رخ می دهد و نتایج خطرناکی به دنبال دارد که یکی از این نتایج اختلالات مغزی در کودک خواهد بود. نوع دوم لکنت زبانی است که در بزگسالی رخ می دهد و علت آن ضربه های وارد شده به مغز یا سکته های مغزی در فرد است که ممکن است در اثر مصرف یک سری داروها رخ دهد. در بعضی مواقع فشارهای عاطفی و احساسی نیز باعث بروز این مشکل خواهد شد.

 

روش های درمان در لکنت زبان

لکنت زبان بسته به سن شرایط فرد متفاوت است و راه های درمان نیز متفاوت خواهد بود. متخصصین گفتار درمانی می توانند لکنت زبان در بزرگسالان را نیز درمان کنند. در بعضی مواقع می توان گفت درمان های روانشناسی کمک زیادی به مشکلات ناشی از عوامل روحی روانی می کند.

 

درمان لکنت زبان در بزرگسالان:

در درمان لکنت زبان می توان از روش های رفتاری، مراجعه به یک درمان و اصلاح روش تنفس استفاده کرد. البته باید تاکید کرد که یک گفتار درمان و روانشناس نقش بسیار زیادی در درمان لکنت زبان دارند. چند توصیه مهم به افراد مبتلا به لکنت زبان:

  • در هنگام صحبت کردن سعی کنید همه تمرکز خود را روی انتقال موضوع بگذارید و به لکنت زبان خود توجه نکنید.
  • لکنت زبان خود را از اطرافیان پنهان نکنید و سعی کنی مخاطب خود را از این موضوع با خبر کنید تا راحت تر آن را بپذیرد.
  • لکنت زبان قابل درمان است سعی کنید به عنوان یک مشکل به آن نگاه نکنید و برای درمان لکنت زبان اقدام کنید.
  • سعی کنید در هنگام صحبت کردن آرام و خونسرد باشید و ارتباط چشمی را با مخاطب حفظ کنید.

 

بیایید همه با هم و در کنار هم لکنت زبان را درمان کنیم. به امید روزی که تمام کسانی که مشکل لکنت زبان دارند بر لکنت زبان خود غلبه کنند و برای درمان لکنت زبان تلاش کنند.

 

 

 

کلینیک گفتار درمانی یاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *