حیطه کاری گفتار درمانی

 

مؤثرترین تکنیک های گفتار درمانی

 

بسیاری از کودکان در گفتار و در برقرلری ارتباط با دیگران دچار مشکل می شوند که باعث می شود اعتماد به نفس پایینی داشته باشند که در این صورت به گفتار درمانی نیاز دارند. در این مقاله راهکارهایی را جهت توانمند سازی ذهن و تقویت اعتماد به نفس در حین گفتار معرفی می کنیم.

 

بازی با توپ و تمرین مداوم کلمات

یک توپ بردارید و با کودک خود توپ بازی کنید و در هر باری که توپ را پرتاپ می کنید کلماتی را تکرار کنید و از کودکتان بخواهید که او هم تکرار کند. با این کار هم با کودک خود ورزش می کنید هم گفتا ر را در کودک تقویت می کنید.

 

تمرین و بازی با کارت

از تصاویر مختلف در کتاب ها کارت هایی تهیه کنید. برای شروع بازی چند کارت انتخاب کنید و از کودک خود بخواهید اسم تصاویری که بر روی کارت ها است را تکرار کند. کم کم تعداد کارت ها را بیشتر کنید و این کار را مدام تکرار کنید. دقت کنید که کودکتان روی کدام کارت ها مشکل دارد و آن کارت ها را بیشتر کار کنید. بازی دیگری که می توانید با این کارت ها انجام دهید این است سؤال هایی در مورد تصاویر روی کارت ها طرح کنید و از کودک بپرسید. برای جذاب بودن بازی می توانید گاهی شما از کودک سؤال بپرسید و گاهی کودک از شما.

 

تمرین جلوی آینه

یکی از تمریناتی که در گفتار درمانی تأثیر زیادی دارد گفتار جلوی آینه است زیرا آینه می تواند شکل ظاهری فرد را در حین صحبت کردن نشان دهد. گفتار رو به روی آینه به کودک کمک می کند تا حرکات دهان را مستقیم ببیند و مشکلات آن را متوجه شود.

 

تمرین در هنگام پیاده روی

هنگام پیاده روی می توانید کلماتی را تکرار کنید و از کودک خود بخواهید تکرار کند. اگر کلمات را درست تکرار کرد از او بخواهید یک قدم به جلو بردارد و اگر درست تکرار نکرد نمی تواند قدمی بردارد.

 

تمرینات عضلاتی دهان

یک سری تمرینات حرکتی دهان می تواند به تقویت عضلات دهان کمک کند. البته درست است که خوردن و آشامیدن نوعی تمرین برای قوی شدن عضلات دهان می باشد اما با این حال لازم است در گفتار درمانی این تمرینات انجام شود تا کنترل بیشتری روی عضلات دهان صورت گیرد. تمریناتی از قبیل: ورزش با لب، ورزش با گونه، بازی با حباب، تولید آوا با ساز دهنی.

 

برای آشنایی بیشتر با گفتار درمانی می توانید مطلب گفتار درمانی | توانمند سازی ذهن را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *