لکنت و درباره ی آن

آپراکسی گفتار در کودکان به چه معناست؟

یک نوع اختلال حرکتی گفتار است که کودک قادر به بیان هجاها، صداها و کلمات نیست که دلیل آن فلجی عضلات یا ضعف نیست. در کل می توان گفت آپراکسی گفتار نوعی اختلال حرکتی ناشی از آسیب دیدگی عصبی است. در این نوع اختلال کودک تلاش می کند چیزی بگوید اما مغز او را در بیان کلمات یاری نمی کند.

نشانه هایی از آپراکسی گفتار در کودکان

کودکان مبتلا به آپراکسی گفتار شبیه به هم نیستند و ممکن است نشانه هایی که در اینجا آمده در تمام کودکان یکی نباشد. خیلی مهم است که کودک شما توسط یک متخصص گفتار درمانی معاینه شود تا از بروز مشکلات جدی خودداری شود.

نشانه های آپراکسی گفتار در نوزادان

عدم وجوه آواسازی در دوران نوزادی

تأخیر در بیان اولین کلمات

مشکلاتی در ترکیب اصوات

وجود مشکل در خوردن

نشانه های آپراکسی گفتار در کودکان بزرگتر

درک گفتار کودک بسیار بیشتر از توانایی در بیان کلمات باشد

وجود مشکلات بیشتر در مواقعی که اضطراب دارد

عبارات طولانی را دشوارتر از کلمات ساده بیان کند

گفتار کودک برای غریبه غیر قابل فهم باشد

اشتباهات متناقض در گفتار که ناشی از سن کم کودک باشد

 

انواع آپراکسی

آپراکسی عضوی: به حرکات ارادی دست و پاها مربوط می شود که در این نوع آپراکسی، ممکن است کودک نتواند دستش را به منظور فهماندن پیغامی به طرف مقابل بفهماند مثل حرکت دست به نشانه خداحافظی. در این نوع آپراکسی کودک قادر است تا حرکات را به صورت ارادی نه بلکه به صورت خودکار انجام دهد.

آپراکسی دهانی: در این نوع آپراکسی کودک ممکن است نتواند زبانش را به طور ارادی بیرون آورد یا دهانش را به نشانه بوسیدن تکان کند.در بیشتر مواقع آپراکسی دهان با آپراکسی گفتار اشتباه گرفته می شوند.

آپراکسی گفتار: گفتار در زندگی هر انسانی تأثیرگذار است و به مرور اهمیت آن چند برابر نیز می شود. تشخیص آپراکسی گفتار و زبان اهمیت زیادی دارد و خانواده ها باید در تشخیص آپراکسی گفتاری و آپراکسی دهانی دقت کافی داشته باشند و  برای درمان آپراکسی گفتار زودتر اقدام کنند.

 

 

 

اگر مایلید از روش های گفتار درمانی و خدمات گفتار درمانی در منزل استفاده کنید می توانید جهت هماهنگی و تعیین وقت قبلی با شماره های تماس زیر تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۹۷۷۲

۰۹۱۲۹۳۴۶۰۶۳

۰۹۱۱۴۵۹۸۹۱۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *