ارزیابی بالینی اختلال بلع

گرفتگی صدا را نادیده نگیرید

سرفه به دلیل احساس خارش یا گرفتگی گلو علاوه بر برطرف نکردن مشکل موجب می شود تا ضربه به حنجره وارد شود و آسیب بیشتری ببیند. بسیاری از افراد در طول روز این کار را مدام تکرار می کنند که به اصطلاح خودشان گلو را صاف می کنند که امری کاملا نادرست است.

یک متخصص گفتار درمانی و ریه می گوید که علت های زیادی برای صاف کردن گلو وجود دارد اما در کل می توان گفت به دلیل وجود ترشحات پشت حلق و یا احساس خارش در حلق به وجود می آید که فرد قبل از صحبت کردن اقدام به صاف کردن آن می کند.

گرفتگی صدا به چه معناست؟

گرفتگی صدا یک تغییر غیرطبیعی در صدا است که از شرایط متعددی ناشی می شود. شخصی که دچار گرفتگی صدا می شود گام و حجم صدای او، از صدایی عمیق و خشن گرفته تا صدایی ضعیف یا گوش خراش ممکن است تغییر کند.

علل گرفتگی صدا چیست؟

گرفتگی صدا از تحریک و یا آسیب تارهای صوتی ناشی می شود. تارهای صوتی دو باند ماهیچه ای هستند که در داخل حنجره قرار گرفته اند که وقتی ما صحبت می کنیم یا آواز می خوانیم تارهای صوتی به لرزش در می آیند. علل شایع در گرفتگی صدا:

تورم تار صوتی یا پولیپ

رفلاکس معده

سیگار کشیدن

ضربه به گلو

سرطان حنجره

بیماری های عصبی مثل ام اس یا سکته مغزی

بیماری های عفونی و التهابی

راه های درمان گرفتگی صدا

استراحت دادن به صدا برای جلوگیری از تحریک بیشتر

ترک سیگار در افراد سیگاری