گفتار درمانی

گفتار درمانی و رفع مشکلات کام و لب

 

کودکانی که مبتلا به شکاف کام می باشند مشکلاتی در صحبت کردن خواهند داشت زیرا هوا می تواند در هنگام صحبت کردن از راه بینی فرار کنید.

کام نرم عضلاتی دارند که هنگام صحبت کردن به بالا و پایین حرکت می کند که میزان عبور هوا را از دهان و بینی کنترل می کند. در بعضی از بیماران به دلیل عدم کارایی کام نرم و حلق، هوا می تواند در هنگام تلفظ حروف هوا از راه بینی فرار کند که در این صورت کودک به صورت تودماغی شنیده می شود.

تشکیل ناقص لب بالایی و یا سقف دهان ممکن است به تنهایی یا با هم در یک نوزاد اتفاق بیفتد که از نظر شدت در بیماران مختلف باشد.

کودکانی که از شکاف کام رنج می برند:

سندرم حذف

سندرم وود در وان

سندرم استیکلر

سندرم تریچر کولینز

 

انواع شکاف لب

شکاف در یک طرف لب

شکاف در یک طرف لب و بینی

شکاف در دو طرف لب

شکاف در دو طرف لب و بینی

 

درمان شکاف لب و کام

در بیشتر موارد می توان شکاف لب را با استفاده از جراحی پلاستیک درمان کرد و توانایی صحبت کردن، غذا خوردن و نفس کشیدن را در به کودک بازگرداند و ظاهری طبیعی را برای کودک امکان پذیر کرد. استفاده از مراحل گفتار درمانی نیز می تواند توانایی صحبت کردن را بالا ببرد.

از عمل جراحی در شش ماهگی می توان برای اصلاح شکاف لب استفاده کرد. با عمل جراحی پوست، ماهیچه و پوشش لب در محل اصلی خود قرار می گیرد اما زمانی که کودک بزرگ شود باز هم به یک عمل جراحی دیگر نیاز دارد.

 

 

اگر مایلید از روش های گفتار درمانی کودکان در منزل و خدمات گفتار درمانی در منزل استفاده کنید می توانید جهت هماهنگی و تعیین وقت قبلی با شماره های تماس زیر تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۹۷۷۲

۰۹۱۲۹۳۴۶۰۶۳

۰۹۱۱۴۵۹۸۹۱۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *