لکنت و درباره ی آن

آشنایی با انواع اختلالات گفتاری

 

یکی از خدماتی که کلینیک گفتار درمانی یاس ارائه می دهد گفتار درمانی به شکلی کاملا تخصصی و مبتنی بر دانش روز گفتار درمانی است. بسیاری هنوز با گفتار درمانی روش های گفتار درمانی آشنایی ندارند به همین دلیل در اینجا به تعریف گفتار درمانی و آشنایی با انواع اختلالات گفتاری می پردازیم. اختلالات گفتاری دسته ای از مشکلات است که بر روی گفتار، زبان، صدا و آهنگ اثر می گذارد که گفتار درمانگر باید تشخیص دهد که بیمار در کدام بخش دچار اختلا شده است و آن ها را درمان کند.

 

انواع اختلالات گفتاری

تأخیر در رشد زبان و گفتار

تأخیر در رشد به این معنا است که کودک نتوانسته مهارت های متناسب با سن خود را دریافت کند. در واقه مراحل رشد زبان و گفتار به دلایل مختلفی به تأخیر می افتد.

زبان پریشی

زبان پریشی یکی از مهم ترین اختلالات گفتاری است. ضایعه مغزی ممکن است قبل از تولد ایجاد گردد که در این حالت اصطلاحا به آن زبان پریشی دوران رشد می گویند.

لکنت زبان

لکنت زبان عبارت است از هرگونه تکرار، مکث و کشش در جریان گفتاری فرد. لکنت زبان باعث می شود که گفتار از دید شنونده نامفهوم و غیر طبیعی جلوه کند.

افراد مبتلا به شکاف کام و لب

گاهی در دوران جنینی، جوانه هایی که به لب یا سقف دهان مربوط می شوند نمی توانند از دو طرف به هم برسند که باعث می شود میان آن ها یک شکاف باقی بماند و برای کودک مشکل ایجاد کند.

 

مطالب مرتبط: گفتار درمانی و رفع مشکلات کام و لب

 

اختلال در تولید

افرادی هستند که به اختلال بد تلفظ کردن صداها دچارند و صداهای گفتاری را به صورت نادرست تلفظ می کنند. معمولا گفتار این افراد نامفهوم بوده و ممکن است صداهایی را حذف و اضافه کنند.

 

 

 

برای آشنایی با تکنیک های گفتار درمانی و استفاده از خدمات گفتار درمانی در منزل می توانید جهت هماهنگی و تعیین وقت قبلی با شماره های تماس زیر تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۸۴۲۹۷۷۲

۰۹۱۲۹۳۴۶۰۶۳

۰۹۱۱۴۵۹۸۹۱۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *