آناتومی سیستم عصبی و فیزیولوژی

 

دستگاه عصبی تشکیل شده است از مغز، نخاع، دستگاه های حسی و تمامی اعصابی که این اندام ها را به مناطق دیگر بدن متصل می کند. نخاع و مغز مرکز کنترل را تشکیل می دهند که با نام دستگاه عصبی مرکزی شناخته می شود. در این مقاله ما به بخش های مختلفی از دستگاه عصبی اشاره کرده ایم.

 

مغز از چند قسمت تشکیل شده است:

مخچه

پل دماغی

مغز میانی

نیم کره های مغز

تالاموس

بصل النخاع

 

شاخه های دستگاه مرکزی

دستگاه عصبی مرکزی: همان طور که اشاره کردیم مغز و نخاع دستگاه مرکزی را تشکیل می دهند. دستگاه عصبی مرکزی به عنوان مرکز کنترل عمل کرده و کارهایی مثل پردازش و تنظیمات را بر عهده دارد. همچنین مسئول عملکردهای مهم سیستم مثل خلاقیت، زبان، ابراز احساسات و شخصیت است.

دستگاه عصبی محیطی: دستگاه عصبی محیطی شامل بخش های سیستم عصبی در خارج از نخاع و مغز می باشد.

دستگاه عصبی پیکری: دستگاه عصبی پیکری شاخه ای از دستگاه عصبی محیطی است که شامل تمامی اعصاب ارادی می باشد. دستگاه عصبی پیکری تنها بخش از دستگاه عصبی محیطی است که به صورت ارادی کنترل می شود و مسئول تحریک عضلات اسکلتی است.

دستگاه عصبی خود مختار: دستگاه عصبی خود مختار شاخه ای از دستگاه عصبی محیطی است که شامل تمامی نورون های وابران غیرارادی می باشد. عملکردهای غیرارادی مانند بافت عضلات احشایی، عضلات قلبی و بافت غده ای را دستگاه عصبی خود مختار کنترل می کند.

 

 

 

اگر مایلید از مراحل گفتار درمانی و گفتار درمانی در منزل استفاده کنید می توانید با متخصصان گفتار درمانی یاس در تماس باشید:

 

۰۲۱-۲۸۴۲۹۷۷۲

۰۹۱۲۹۳۴۶۰۶۳

۰۹۱۱۴۵۹۸۹۱۰

بهترین گفتار درمانی تهران

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *