تقویت مهارتهای حرکتی ظریف و درشت دست کودک
تقویت مهارتهای حرکتی ظریف و درشت دست کودک
💡آمادگی برای مدرسه و تمرینات دست و چشم و…
)تقویت مهارتهای حرکتی ظریف و درشت دست(
👌جهت تقویت انگشتان و هماهنگی چشم و دست: مهارتهای حرکتی زیر باید تمرین شود:
۱- مچاله کردن کاغذ:
الف- با دو دست ب- با یک دست.
۲- فشار دادن اسفنج و اسباب بازی های نرم اسفنجی:
الف- با دو دست ب- با یک دست.
۳- خمیر بازی:
الف- با هدف ب- بدون هدف ج- بریدن با انگشتان
۴- ریختن اشیا به داخل جعبه و بیرون ریختن آن:
الف- گذاشتن اشیاء بزرگ در جا تخم مرغی
ب- گذاشتن اشیاء کوچک در جا تخم مرغی
ج- گذاشتن مهره های رنگی کوچک در جا تخم مرغی
د- گذاشتن حبوبات در جا تخم مرغی
۵- در بطری ها را با پیچاندن، باز و بسته کند.)با استفاده از ۵ انگشت و سه انگشت(:
۶- باز و بسته کردن پیچ و مهره از بزرگ به کوچک.
۷- چیدن مکعبهای رنگی از بزرگ به کوچک.
۸- تا کردن کاغذ- از یک تا کردن الی چند تا کردن.
۹-ورق زدن کتاب.
۱۰- جاسازی کردن اشکال هندسی.
۱۱- بازوبسته کردن قفل.
۱۲- تراشیدن مداد.
۱۳- از کارت دوخت استفاده کند.
۱۴- بریدن کاغذ باقیچی:
الف- با هدف ،
ب- بدون هدف: ۱- از روی خط مستقیم، ۲- روی خطوط مختلف.
ج- با هدف روی اشکال هندسی مانند: مربع- مثلث، دایره …
د- با هدف روی نقطه چین
ه- بدون طرح روی کاغذ ببرد.
۱۵- سوزن پلاستیکی را نخ کند. همچنین به نخ کشیدن مهره های کوچک و دانه های تسبیح.
۱۶- بازوبسته کردن زیپ، دکمه- بند.
۱۷- دستش را باز و بسته کند. انگشتان دست خود را یک یک بازوبسته کند.
۱۸- زدن گیره های لباس به بند یا دور اشکال هندسی.
۱۹- انداختن توپ در حلقه ی مینی بسکت.
۲۰- انداختن حلقه های پلاستیکی دور چوبی که بصورت عمود قرار گرفته .
۲۱- بازی با توپ و راکت، بازی بولینگ، تیله بازی و بازی یک قل دو قل.
۲۲- پیچاندن نخ به دور قرقره)بخصوص هنگام راه رفتن(.
۲۳- حمل استکان پر از آب به شکلی که هنگام راه رفتن آب آن نریزد.
۲۴- حمل یک زنگوله با راه رفتن آرام و سریع به نحوی که به صدا در نیاید.
۲۵- گذاشتن کتاب برروی سر و راه رفتن به صورتی که کتاب از سر نیفتد.
۲۶- راه رفتن در اتاق کاملاً تاریک یا با چشم بسته.
۲۷- عمود نگه داشتن چوبی به بلندی ۲۰ سانت برروی انگشت.
۲۸- گرفتن و پرتاب کردن توپ و انداختن و گرفتن دو پرتقال با یک دست.
۲۹….
بهتر است تمامی این تمرینات در فضایی پر از شور و شوق انجام گیرد. و برای ایجاد علاقه ی بیشتر در کودک بهتر است بعد از هر موفقیت، یک تقویت کننده نیز ارائه گردد.
کوثر شفیعی آسیب شناس گفتار و زبان