✅روند پیشرفت کودک در تمام زمینه هاي (مهارتهای ارتباطی، تعاملی، دانش زبانی، دانش گرامری و مهارتهای گفتاری) از ١ تا ١٦ سالگي :
گفتار و زبان کودک در سن های مختلف
✔️در سن نوزادان (۰-۱۲ ماهگی)
ارتباطشان شامل: گریه کردن، تماس چشمی، لبخند زدن، گوش کردن و نگاه کردن- صدا سازی- قان و قون کردن، نوبت گیری، توجه متصل- اشارات.
از لحاظ لغات: درک بعضی لغات
از لحاظ گرامر:-
از لحاظ گفتاری: صدا سازی اولیه، صدا سازی و قان و قون کردن در پاسخ به زبان مادری
✔️در سن ۱۲-۲۴ ماهگی
ارتباط شامل: انتقال تعداد زیادی معانی در قالب لغات
لغات شامل: شروع به بیان برخی کلمات ابتدا ۱۰ کلمه و سپس ۵۰ تا ۱۰۰ کلمه.
گرامر: شروع به بیان ۲ کلمه در کنار هم
گفتار: همخوان های ابتدایی و واکه ها در حال تکامل و رشد می باشند، کلمات خیلی واضح و قابل فهم نمی باشند.
✔️در سن ۲۴-۳۶ ماهگی
ارتباط شامل: مکالمات آغاز کننده
لغات شامل: ۳۰۰ کلمه، سرعت یادگیری کلمات افزایش می یابد. (۲۵ کلمه در هر ماه)
گرامر: ۳-۴ کلمه کلیدی به یکدیگر متصل می شوند، گرامر جملات تلگرافی شروع می شود.
گفتار شامل: صحت تولید همخوانها، واکه ها و کلمات بهبود می یابد.
✔️در سن ۳۶-۶۰ ماهگی
۱- ارتباط شامل: بازسازی مکالمات وقتی که درک نمی شوند.
۲- لغات شامل: یادگیری لغات با سرعت ادامه دارد.
۳- گرامر: جملات درست در حال افزایش اند.
۴-گفتار: صحت تولید واکه ها و همخوانها ادامه دارد و بهبود می یابد.
✔️در سن ۵-۷ سالگی
ارتباط شامل: یاد می گیرد چگونه بحثها را ادامه دهد، در بحثهای طولانی نقش بپذیرد، داستان گویی را یاد می گیرد و درخواست توضیح در قالب سؤالات چرا و کجا دارد.
لغات: به طور میانگین در سن ۵ سالگی ۲۰۰۰ کلمه را بلد است.
گرامر: نحوهای صحیح شروع به پیچیده شدن می کنند، حروف اضافه مانند بالا، پائین، حروف ربط مثل زیرا، ضمایر مقایسه ای مانند بلندتر از… در جملات ظاهر می شود.
گفتار: اتصالات گفتار را قابل فهم تر می کنند.
✔️ در سن ۷-۱۶ سالگی
ارتباط شامل: استفاده اجتماعی از زبان بیشتر می شود- دریافت دانش شنونده: یاد می گیرد چگونه اطلاعات مناسب را برای یک موقعیت یا یک فرد اجتماعی فراهم آورد. –توضیحات و تفصیلات طولانی تری را فراهم می آورد. جک می گوید، تجربیاتش را بازگو می کند، در مورد عقاید و نقطه نظرش بحث می کند
لغات شامل: از ۷ سالگی ۳۰۰۰ کلمه جدید را در هر سن یاد می گیرد. ۰۰۰/۵۰ کلمه یا بیشتر در سن ۱۶ سالگی.
گرامر: گرامر شامل دیگر مشخصه های گذشته و مشخصه های پیچیده تر می باشد؛ مثل “نه تنها… بلکه”، “اگرچه”، “بنابراین”. خیلی از این مشخصه ها یاد گرفته شده اند و ابتدا در خواندن و نوشتن و سپس در صحبت کردن به کار می روند.
گفتار: سرعت گفتار و وضوح گفتار بهتر می شود و این قضیه از خواندن تأثیر می پذیرد.