دیزآرتری. نارسایی عضوی

دیزآرتری. نارسایی عضوی

دیز آرتری “نارساگویی عضوی” چیست؟
دیز آرتری یک اختلال حرکتی گفتار است. عضلات دهان، صورت، و سیستم تنفسی ممکن است ضعیف شوند،

به آرامی حرکت کنند، و یا پس از سکته مغزی و یا آسیب های دیگر مغز؛ حرکتی نداشته باشند.

نوع و شدت دیزآرتری به آن منطقه ای از سیستم عصبی که آسیب در آن ایجاد شده است بستگی دارد

برخی از علل اختلال تکلم عبارتند از؛ سکته مغزی، ضربه به سر، فلج مغزی، و دیستروفی عضلانی.

هم کودکان و هم بزرگسالان می توانند اختلال تکلم داشته باشد
.
برخی از علائم و نشانه های اختلال تکلم چیست؟
فرد مبتلا به دیزآرتری ممکن است هر یک از علائم زیر را بسته به وسعت و محل آسیب به سیستم عصبی، تجربه کند:
– گفتار “نامفهوم” (slurred)
– آرام صحبت می کند و یا به سختی قادر به زمزمه است
– سرعت آهسته بیان
– با کیفیت “من من کردن” سرعت گفتار زیاد است

– حرکت محدود شده ی زبان، لب، و فک
– زیر و بمی (ریتم) غیر طبیعی صدا در هنگام صحبت کردن
– تغییراتی در کیفیت صوتی (گفتار خیشومی” nasal speech ” یا صداسازی گرفته )
– خشونت صدا
– نفس آلودگی صدا
– آبریزش دهان یا کنترل ضعیف بر بزاق
– مشکل جویدن و بلع

دیزآرتری چگونه تشخیص داده می شود؟
یک آسیب شناس گفتار و زبان (SLP) می تواند یک فرد دارای مشکلات گفتاری را بررسی کرده و ماهیت و شدت مشکل را تعیین کند

. SLP حرکت لب ها، زبان، صورت، همچنین پشتیبانی نفس برای صحبت کردن، کیفیت صدا و سایر مقوله ها را مشاهده می کند.
یکی دیگر از اختلالات حرکتی گفتاری آپراکسی است.

نقش مهم آسیب شناس گفتار و زبان در تعیین این است که آیا مشکلات گفتاری فرد به علت دیزآرتری، آپراکسی، یا هر دوی این هاست.
آسیب شناسان گفتار و زبان در بسیاری از مکان ها، از جمله بیمارستان ها، درمانگاه ها، خانه های سالمندان، و مدارس کار می کنند.

حتی گاهی اوقات SLP می تواند به خانه یک فرد برود.

چه درمان هایی برای افراد مبتلا به دیزآرتری موجود است؟
درمان به علت ، نوع و شدت علائم بستگی دارد. SLP برای بهبود توانایی های ارتباطی به صورت انفرادی کار می کند.

اهداف ممکن برای درمان
– کاهش سرعت گفتار
– بهبود در پشتیبانی نفس به طوری که فرد بتواند با صدای بلند تری صحبت کند
– تقویت عضلات
– افزایش حرکت دهان، زبان و لب
– بهبود در تولید گفتار به طوری که گفتار واضح تر باشد
– آموزش راهکارهایی به سرپرستان، اعضای خانواده و معلمان جهت ارتباط بهتر با فرد مبتلا به دیزآرتری
– در موارد شدید؛ آموزش استفاده از ابزار ارتباطی جایگزین (به عنوان مثال، حرکات ساده ، تخته الفبا، یا تجهیزات الکترونیکی یا مبتنی بر کامپیوتر)
چه کاری برای برقراری ارتباط بهتر با یک فرد مبتلا به دیزآرتری می توانم انجام دهم ؟
هم برای فرد مبتلا به دیزآرتری و هم فردی که با او در ارتباط است این موضوع حائز اهمیت است

که برای بهبود تعاملاتشان همکاری داشته باشند.
در اینجا چند راهنمایی برای هر دو طرف (ارتباط کلامی) گوینده و شنونده وجود دارد.
نکاتی برای فرد مبتلا به دیزآرتری
– قبل از شروع به صحبت در سطح بالاتر مثل جملات کامل تر؛ موضوع گفته ی خود را با یک کلمه یا عبارت کوتاه؛ معرفی کنید،
– با شنوندگان چک کنید تا مطمئن شوید که آنها منظور شما را در درک کرده اند
– به آرامی و با صدای بلند صحبت کنید ؛ مرتباٌ مکث کنید
– سعی کنید در هنگام احساس خستگی مکالمات را محدود کنید، هنگامی که گفتارتان برای متوجه شدن سخت تر خواهد بود
– اگر نا امید شده اید، سعی کنید از روش های دیگر، مانند اشاره کردن یا ژست گرفتن، استفاده کنید تا پیام خود را انتقال دهید

،یا کمی استراحت کنید و بعد دوباره سعی کنید
– کودکان ممکن است برای به یاد داشتن استفاده از این راهکارها به کمک بیشتری نیاز داشته باشند

نکاتی برای شنونده
– کاهش عوامل پرت کننده حواس و سر و صدای پس زمینه(محیط)
– توجه به صحبت کننده
– تا زمانی که صحبت می کند به او نگاه کنید
– اجازه دهید صحبت کننده متوجه شود که شما ؛ کی در فهمیدن او مشکل دارید
– فقط قسمتی از پیام را که متوجه نشده اید را تکرار کنید تا صحبت کننده مجبور نباشد کل پیام را تکرار کند
– اگر شما هنوز هم در درک پیام مشکل دارید، سوال بله / خیر مطرح کنید یا از گوینده بخواهید پیام خود را برای شما بنویسد

چه چیزی موجب “نارساگویی عضوی” می شود؟
دیزآرتری از شرایط مختلفی که سیستم عصبی را شامل می شوند ایجاد می شود مانند:
– سکته
– آسیب مغزی
– تومور
– فلج مغزی
– بیماری پارکینسون
– بیماری لو گرینگ / آمیوتروفیک لترال اسکلروزیس (ALS)
– بیماری هانتینگتون
– مولتیپل اسکلروزیس (MS)
– داروها

شیوع دیزآرتری چقدر است؟
اطلاعات در مورد بروز و شیوع اختلالات حرکتی گفتار در گزارش ASHA در دسترس است،

“بروز و شیوع گفتار، صدا و اختلالات زبان در بزرگسالان در ایالات متحده. “

درمان آسیب شناسی گفتار و زبان برای دیزآرتری تا چه حد مؤثر است؟
ASHA خلاصه اثر بخشی درمان در دیزآرتری http://www.asha.org/uploadedFiles/public/TESDysarthria.pdf را ارائه می کند

که شواهدی در مورد نحوه کار درمان را به خوبی توصیف می کند. این خلاصه نه تنها برای افراد دیزآرتریک

و مراقبان آنها، بلکه به شرکت های بیمه با توجه به پرداخت برای خدمات مورد نیاز برای اختلال تکلم مفید است.
علاوه بر این، دستورالعمل های تمرینی برای دیزآرتری توسط آکادمی اختلالات و علوم عصبی ارتباطات (ANCDS) توسعه یافته اند.

آسیب شناسان گفتار و زبان در هنگام کار با افراد دارای دیزآرتری چه می کنند؟
الگوی ترجیحی و تمرین برای حرفه آسیب شناسی گفتار و زبان، شیوه های معمول تمرینی

که هنگام درگیر شدن با جنبه های مختلف این حرفه توسط SLP دنبال می شود را طرح ریزی می کند.

الگوی ترجیحی تمرین برای ارزیابی و مداخله اختلال حرکتی گفتار در بخش های ۳۲ و ۳۳ خلاصه شده است.

منبع: انجمن گفتار-زبان-شنوایی آمریکا ASHA.ORG

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *