علت کند نویسی کودکان در مدرسه
علت کند نویسی کودکان در مدرسه
“کندنویسی_دانش_آموزان”
🎓در نوشتار دانشآموزان مقطع ابتدايي، مشکلات فراواني مانند کند
نويسي، کج نويسي، پُر فشار نويسي ، راست نويسي بيش از حد و موارد بسيار ديگري وجود داشته که در مجموع به اين مشکلات، بد نويسي ميگويند. يکي از اصليترين مشکلات بد نويسي، کند نويسي است. کند نويسي سبب بروز مشکلات فراواني مخصوصاً در درس املا ميشود. اين مشکل در بزرگترها هم مشاهده شده است.
🔅علّتهاي مختلفي براي کند نويسي وجود دارد؛ از جمله :🔅
🔸· عدم هماهنگي چشم و دست
🔸فشار زياد قلم روي کاغذ
🔸عدم صحيح در دست گرفتن قلم
🔸ضعيف بودن عضلات انگشتان و دست
🔸 ملالآور بودن نوشتن به دليل ضعف يا عدم داشتن انگيزه و….
کند نويسي همچنين موجب ضعف دانشآموز در درس املا ميشود. اين مشکل او را در انجام تکاليف نيز ناتوان کرده و از جهتي اگر در سنين پايين درمان نشود، در سنين بزرگسالي باعث بهوجود آمدن مشکلات ثانويه ميگردد.
در بسياري از موارد مشاهده شده است که والدين با پرخاش و اعتراض به دانشآموز و آموزگار او، موجب تشديد اين مشکل شدهاند.
🔅روشهاي درمان کند نويسي🔅
🔸 هرگونه ترس و اضطراب را از دانشآموز خود دور کنيم.
🔸 هرگز ترغيب و تشويق دانشآموز خود را به خوشنويسي، از ياد نبريد.
🔸 تکاليف مدرسه بايد براي دانشآموز، شيرين و جذّاب باشد.
🔸از مدادها و خودکارهاي خيلي بلند و خيلي کوتاه به هيچ وجه استفاده نگردد.
🔸از کاغذ و برگهاي سفيد و مرغوب استفاده شود. (کاغذ نبايد کاهي، روغني يا موجدار باشد.)
🔸 بهمنظور تقويت عمل انبساط و انقباض ماهيچههاي انگشتان، دانههاي کوچک (مثلاً دانههاي تسبيح) را روي زمين ريخته و از او بخواهيم آنها را با سر انگشتهاي شصت و اشاره و ميانه، جمع کند.
🔸 هوا نويسي (نوشتن با قلم روي هوا و فضاي اطراف): اين روش در تند نويسي، کمک قابل توجّهي به دانشآموزان ميکند؛ چرا که اين عمل در تسريع حرکات عضلات دست، بازو و ساعد و هماهنگي مغز با چشم و دست، تأثير بسياري دارد.
🔸سينهخيز رفتن: روزي چند دقيقه (کمتر از ده دقيقه) دانشآموز سينهخيز برود. اي عمل در هماهنگي اعضاي بدن بسيار مؤثّر است.)
🔸هر روز قبل از نوشتن تکاليف، چند دقيقه انگشتان را باز و بسته کند.
🔸به تجربه ثابت شده است که انجام بازيهاي محلّي که با حرکات سريع و زياد همراه است، در تند نويسي دانشآموزان بسيار مؤثّر است.
🔸 براي تکاليف منزل سعي شود از حروفي که دانشآموز در نوشتن آن مشکل دارد، استفاده شود. بدين شکل مثلاً کلماتي را از درس پيدا کرده که حروف همصدا مانند (ذ ز ض ظ) داشته و يا کلماتي که بهصورتي که خوانده ميشوند، ولي نوشته نميشوند مانند خواب.
🔸 دانشآموز در منزل با کمک خانواده مطالبي که در نوشتن مشکل دارد را مطالعه کند و براي کلمات مهم همخانواده پيدا کند؛ مثلاً براي کلمهي «حميد»، کلمات «محمد،احمد، حامد» را ميتوان بنويسد؛ زيرا اين کلمات، سه حرف مشترک دارند.
🔸معمولاً دانشآموزاني که اين مشکل را دارند، قلم را با فشار زياد در دست ميگيرند، تا حدّي که دست آنها عرق ميکند؛ دانشآموزاني که قلم را با فشار زياد در دست ميگيرند، دچار ترس، استرس و دلهره هستند. بهتر است معلّمان و اولياء ميزان فشار به قلم را کنترل کرده و بيشتر در مورد مسائل روحي و رواني با دانشآموز کار کرده و ترس و استرس را از او دور کنند
در پايان باز هم عنوان ميشود که پرخاش و تنبيه در درمان مشکلات، نه تنها نقش مثبتي ايفا نکرده، بلکه به تشديد آن مشکل، منجر ميشود.
فاطمه چراغی_کارشناس گفتاردرمانی و کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی