✅روند پیشرفت کودک در تمام زمینه هاي (مهارتهای ارتباطی، تعاملی، دانش زبانی، دانش گرامری و مهارتهای گفتاری) از ١ تا ١٦ سالگي :
گفتار و زبان کودک در سن های مختلف
✔️در سن نوزادان (0-12 ماهگی)
ارتباطشان شامل: گریه کردن، تماس چشمی، لبخند زدن، گوش کردن و نگاه کردن- صدا سازی- قان و قون کردن، نوبت گیری، توجه متصل- اشارات.
از لحاظ لغات: درک بعضی لغات
از لحاظ گرامر:-
از لحاظ گفتاری: صدا سازی اولیه، صدا سازی و قان و قون کردن در پاسخ به زبان مادری
✔️در سن 12-24 ماهگی
ارتباط شامل: انتقال تعداد زیادی معانی در قالب لغات
لغات شامل: شروع به بیان برخی کلمات ابتدا 10 کلمه و سپس 50 تا 100 کلمه.
گرامر: شروع به بیان 2 کلمه در کنار هم
گفتار: همخوان های ابتدایی و واکه ها در حال تکامل و رشد می باشند، کلمات خیلی واضح و قابل فهم نمی باشند.
✔️در سن 24-36 ماهگی
ارتباط شامل: مکالمات آغاز کننده
لغات شامل: 300 کلمه، سرعت یادگیری کلمات افزایش می یابد. (25 کلمه در هر ماه)
گرامر: 3-4 کلمه کلیدی به یکدیگر متصل می شوند، گرامر جملات تلگرافی شروع می شود.
گفتار شامل: صحت تولید همخوانها، واکه ها و کلمات بهبود می یابد.
✔️در سن 36-60 ماهگی
1- ارتباط شامل: بازسازی مکالمات وقتی که درک نمی شوند.
2- لغات شامل: یادگیری لغات با سرعت ادامه دارد.
3- گرامر: جملات درست در حال افزایش اند.
4-گفتار: صحت تولید واکه ها و همخوانها ادامه دارد و بهبود می یابد.
✔️در سن 5-7 سالگی
ارتباط شامل: یاد می گیرد چگونه بحثها را ادامه دهد، در بحثهای طولانی نقش بپذیرد، داستان گویی را یاد می گیرد و درخواست توضیح در قالب سؤالات چرا و کجا دارد.
لغات: به طور میانگین در سن 5 سالگی 2000 کلمه را بلد است.
گرامر: نحوهای صحیح شروع به پیچیده شدن می کنند، حروف اضافه مانند بالا، پائین، حروف ربط مثل زیرا، ضمایر مقایسه ای مانند بلندتر از… در جملات ظاهر می شود.
گفتار: اتصالات گفتار را قابل فهم تر می کنند.
✔️ در سن 7-16 سالگی
ارتباط شامل: استفاده اجتماعی از زبان بیشتر می شود- دریافت دانش شنونده: یاد می گیرد چگونه اطلاعات مناسب را برای یک موقعیت یا یک فرد اجتماعی فراهم آورد. –توضیحات و تفصیلات طولانی تری را فراهم می آورد. جک می گوید، تجربیاتش را بازگو می کند، در مورد عقاید و نقطه نظرش بحث می کند
لغات شامل: از 7 سالگی 3000 کلمه جدید را در هر سن یاد می گیرد. 000/50 کلمه یا بیشتر در سن 16 سالگی.
گرامر: گرامر شامل دیگر مشخصه های گذشته و مشخصه های پیچیده تر می باشد؛ مثل “نه تنها… بلکه”، “اگرچه”، “بنابراین”. خیلی از این مشخصه ها یاد گرفته شده اند و ابتدا در خواندن و نوشتن و سپس در صحبت کردن به کار می روند.
گفتار: سرعت گفتار و وضوح گفتار بهتر می شود و این قضیه از خواندن تأثیر می پذیرد.