اختلالات یادگیری در یک نگاه:
اختلالات یادگیری
انواع ناتوانيهاي يادگيري
تشابه اوليه ي كودكان مبتلا به ناتواني يادگيري، عدم قدرت آن ها در يادگيري است. اختلاف ميان اين كودكان تنها زماني خود را نشان ميدهد كه انواع ناتوانيهايي كه به آن مبتلا هستند طبقه بندي ميشود.
ويژگي هاي كودكان مبتلا به ناتوانيهاي يادگيري بسيار متنوع است. بسياري از اين كودكان تنها در يك زمينه ي بخصوص دچار مشكل می باشند. (مثلا حساب) در حالي كه كودكان ديگر با مشكلاتي روبروهستند كه به چند موضوع درسي مرتبط است.
🍀علائم كودكان اختلال خواندن:
1- حذف حروف يا كلمات ،مانند :خواندن لاك به جاي پلاك 2-اشتباه خواندن حروف به جاي يكديگر (حروف شبيه به يك ديگر )3- وارونه خواني4- درك نكردن معني كلمه يا مطلب خوانده شده5- جابهجايي حروف يا كلمات در مطلب خوانده شده 6-كندخواني و شمردهشمردهخواني7- ناتواني در بخش و صدا كشي8- اختلال يا ناتواني در تشخيص حروف
🍀 ويژگيهاي كودك اختلال در نوشتن:
1- شامل اشكالات ترسيمي (اشكال در نوشتن با دست)
– دانشآموز كلمات را بيش از حد كمرنگ ميكند يا بيش از اندازه به مداد فشار ميآورد. – كلمات را يا خيلي نزديك به هم يا خيلي با فاصله مينويسد
-كلمات را بيش از حد كوچك يا بزرگ مينويسد
– كلمات را بر عكس مينويسد.
🍀 اختلال در دیکته نویسی
– در تشخيص صداهاي يكسان و مشابه در نوشتن كلمه مشكل دارد مانند: (س، ص، ت، ط، ذ، ز، ض، ظ)
– حذف كلمه يا حرف در املاء
– اشكال به خاطر آوري در توالي حروف مثل سفره كه سرفه مينويسد.
– نمي تواند كلمات را بهطور منظم بنويسد.
– نمي تواند جملات را بهطور منظم بسازد يا جملات را از هم جدا كند.
– شكل نوشتاري حروف را نميتواند بهياد آورد و بنويسد.
– املا را بسيار كند و آهسته مينويسد.
– از نوشتن املا امتناع ميكند.
🍀 اشكال در جمله بندی
– اشكال در بكار بردن قواعد دستوري
– بي نظمي در بهترتيب قرار دادن كلمات
– عدم هماهنگي ميان فعل و ضمير مورد استفاده
– افزودن پسوندهاي نادرست به كلمه
– عدم رعايت نقطه گذاري
– بي ساماني شديد متن نوشته شده
– ناتواني در به تحرير در آوردن انديشه ها
🍀علائم دانشآموزان ناتوان در رياضي
– نا تواني در درك مفهوم تناظر يك به يك اعداد
– نا تواني درشمارش اعداد
– نا تواني در درك مفاهيم حجم هندسي مثل بزرگ، كوچك، بلند و كوتاه و مفاهيم انتزاعي مثل بيشتر و كمتر
– نا تواني در مرتب كردن اجسام بر حسب اندازهها و عدم پيوند ميان نماد عددي و نماد حرفي – نا تواني در تشخيص و درك تفاوت ميان اعداد (8 و 7) و نا تواني در نسخه نويسي از اعداد واشكال – نا تواني در درك ارزش مكاني هر رقم، نا تواني در انجام عمليات محاسباتي (جمع و تفريق، ضرب و تقسيم و…)
– ناتواني در درك هفته، ماه، سال، قرن، گفتن زمان، ارزش سكه و حل مساله نقش معلمان