کودک در دوره پیش زبانی
کودک در دوره پیش زبانی
بین سنین ۹ تا ۱۸ ماهگی را دوره ی پیش زبانی (prelinguistic stage) می گویند
- ویژگی دوره: انتقال به مرحله شروع ارتباط هدفمند
- حیطه های ارزیابی
- ارزیابی اهداف ارتباطی(مهمترین)
- در مواردی که کودک، مشکل شدیدتری دارد، موارد زیر نیز بررسی می شود:۳٫ ارزیابی شنواییارزیابی اهداف ارتباطی
- ۴٫ ارزیابی تحول حرکتی و شناختی
- ۲٫ ارزیابی خوردن و مهارت های حرکتی دهان
- آسیب شناس گفتار و زبان یا والدین، از طریق مشاهده بازی کودک، با استفاده از چک لیست، هدفمندی ارتباط کودک را بررسی می کنند. اهداف ارتباطی کودک در این سن شامل موارد زیر باشد:
- نیت ارتباط: شامل درخواست جهت بدست آوردن شئی یا انجام عمل( بغل کردن کودک).
- جلب توجه اطرافیان به موضوع مورد نظر کودک.
- تعامل اجتماعی: سلام کردن، صدا کردن و نمایش دادن.
- شکل بیان خواسته: از طریق ایما و اشاره، صداسازی یا استفاده از کلام منظورش را بیان می کند.
ارزیابی خوردن و مهارت های حرکتی دهان
- ارزیابی عملکرد خوردن و بلع بخصوص در کودکانی که مشکلات حسی-عصبی دارند.
- ارزیابی جنبه های ارتباطی خوردن: نوع تعامل و ارتباط مادر و کودک در حین غذاخوردن
- ارزیابی صداسازی کودک: بررسی فهرست همخوانی کودک در قان و قون، شبه کلمه و کلمات با معنی
- با توجه به سن کودک، بیشتر اطلاعات از طریق گزارش سیستماتیک والدین و یا مشاهده آسیب شناس گفتارو زبان در موقعیت طبیعی بدست می آید. بهترین وسیله برای بررسی، استفاده از چک لیست های مربوطه است.
منبع :ghotar.ir