صداسازی

صداسازی
چرا تشویق غان وغون و صداسازی مهم است؟
کودکان قبل از فراگیری گفتار نیازمند هستند که صداهای مختلف را تجربه کنند.

این کار کنترل آنها بر حرکات دهان وزبان را که در گفتار ضروری هستند،افزایش می دهد.

بازی با اصوات یک شیوه مهم برای کشف نحوه تولید صداهای مختلف است و یک مرحله مهم در یادگیری گفتار می باشد

.صداسازی های اولیه اغلب صداهای مصوت هستند

مثل:این/اون….همخوانها(یا صداهای صامت مثل ب،ک،و…)بعدا ظاهر می شوند و غان و غون آهنگین می شود.بابا/ماما.

اگر کودک مشکل شنوایی داشته باشد غان و غون قطع می شود زیرا چنین کودکی صداهایی را که خودش تولید می کند،

نمی شنود.اگر کودک از سمعک استفاده کند،غان و غون دوباره ممکن است شروع شود ولی باید به صورت فعالانه تشویق شود.
چگونه می توان صداسازی را تشویق کرد؟
آواز خواندن،صحبت کردن و خندیدن کارهای لذت بخشی هستند که می توانند کودک را تشویق به تولید صدا کنند

.کودک خود را روی زانوهایتان بگذارید بطوریکه صورتش رو به شما باشد.اورا بالا و پایین بیندازید

.ترانه و آواز بخوانید و او را برقصانید.هرگاه کودکتان صدایی در آورد سعی کنید

یک پاسخ منطقی به او بدهید.مثلا همان صدارا تکرار کنید و یا آن صدارا بکشید و به یک کلمه تبدیل کنید

.کودکان اغلب وقتی که هیجان زده و یا سرگرم هستند صدای بیشتری تولید می کنند

.از این لحظات برای تشویق صداسازی ها و غان وغون استفاده کنید.با

تغییر زیروبمی و بلندی و کوتاهی صدا،کودک را تشویق کنید تا صدای شما را تقلید کند

.برای صداسازی به کودک خود زمان بدهید.قبل از تولید صدای جدید توسط کودک،می بایست صبر کنید

.وقتی کودک صدایی تولید کرد با توجه و تشویق و دادن یک هدیه مثل یک عروسک صدادار او را غافلگیر و ذوق زده کنید

.هرگاه صدای جدیدی از کودک خود شنیدید آن را یادداشت کنید و تاریخ بزنید تا میزان و نحوه پیشرفت او را تحت نظر داشته باشید.

تشویق صداسازی و غان وغون:

به هنگام بازی با حیوانات یا ماشین پلاستیکی صدای متناسب آنها را تولید کنید و کودک را نیز تشویق به تولید صدا کنید

.در این مرحله الزاما نباید صداهایی که کودک تولید می کند مشابه کلمات باشد.

+صداهای نمادین:

صداهای متناسب با احساسات و شرایط ایجاد کنید و مثلا:
“آه” :نی نی بیچاره داره گریه می کنه.
“وای” : چه بچه خوشگلی.
“آخ جون”: چه شکلات خوشمزه ای.
“به به”:چه غذای خوشمزه ای.
+آلات موسیقی:
شما میتوانید از شیپور،سوت،فلوت،ضبط صوت و یا هرچیز صدادار دیگری استفاده کنید

.اگر کودک شما این صداهارا بشنود احتمالا مشتاق به امتحان کردن وسایل خواهد بود

.کودکان خردسال تر ممکن است کنترل تنفسی خوبی نداشته باشند و قادر به تولید صدا نباشند اما با تکرار و تلاش به تدریج شروع به صداسازی می کنند.
+ترومپت:
از یک لوله مقوایی بجای یک ترومپت خیالی استفاده کنید و با آن صدا در آورید.
+اکو و میکروفون:
استفاده از اکو ومیکروفون جذابیت زیادی برای بچه ها دارد.برخی برنامه های کامپیوتری هم می تواند برای ایجاد تغییرات صوتی مفید باشد.
+عروسک دستی(پاپت):
استفاده از این وسیله می تواند یک روش مفید جهت تشویق کودک به صداسازی باشد

.پاپت آواز بخواند.دست بزند.پاپت شما را ببوسد،برقصد.شما به پاپت چیزی بخورانید و…
بازی لب و زبان:
این بازی ها حرکات زبان و لب ها را تقویت می کند.تمرین روی تغییر شکل لبها و حرکات زبان،عضلات گفتاری را قدرتمند تر می سازد

.و این برای رشد صداسازی های اولیه و غان وغون مهم است.
+بازی های لب:
لبهارا به نشانه بوسیدن غنچه کنید.
رژ لب بزنید و بر روی کاغذ شکل بزنید.
لبخند بزنید و غنچه کنید.فلوت یا سوت را فوت کنید.
با گفتن”پ” شمع را خاموش کنید.
+بازی های زبان:
جلوی آینه قرار بگیرید و کودکتان را به تقلید از حرکات زبان درجهات مختلف (بالا/پایین/چپ/راست)تشویق کنید.
آبنبات چوبی،تمبر،کاغذچسبان و پاکت نامه را لیس بزنید.
قاشق را داخل خوراکی چسبان مثل عسل فرو ببرید و بعد با لیس زدن آنرا پاک کنید.
ماده شیرینی مثل شکلات را به لب بالای کودک بزنید و تشویق کنید تا آنرا لیس بزند.قصه آقای زبان را تعریف کنید.
منبع:مهارت های ارتباطی اولیه/شارلوت لانج..جولیا کیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *