گفتار درمانی

شناخت اختلالات یادگیری در کودکان

شناخت اختلالات یادگیری در کودکان

کودکان حدود 5/4 تا پایان 5 سال باید بتوانند تمرین ها و فعالیت های زیر را بخوبی انجام دهند. تمرین ها را یکی یکی با کودک مرور کنید. در طول روز و بطوری کودک متوجه نشود برخی از این سوالات و تمرین ها را در قالب بازی در آورده و توانایی کودک را بسنجید. دقت کنید آیا در انجام تمرینات با مشکل روبرو هست یا خیر. تمرین هایی را که نمی تواند به خوبی انجام دهد علامت بزنید و در زمان هایی دیگر مجدداً امتحان کنید و مطمئن شوید که در آن تمرین مشکل دارد.

🌹اگر کودک مشکلی داشته باشد با انجام برخی تمرین های ساده می توان آن مشکل را برطرف کرد.
1- مفاهیم زیر را بوسیله قراردادن اشیاء و اسباب بازی ها در محل های مختلف از کودک سوال کنید . کودک باید درک درستی از این مفاهیم داشته باشد.
(بالا، پایین ، جلو ، عقب ، پهلو ، زیر ، روی ، داخل ، خارج ، جلوتر از ، عقب تر از ، پشت ، دور ، نزدیک ، کوتاه ، بلند ، سبک و سنگین).

2- کودک باید بتواند مداد را درست در دست بگیرد ، آنرا به درستی کنترل کند و اشکال ساده را رسم کند . از کودک بخواهید یک شکل ساده مثل دایره ، مربع یا شبیه آن را بکشد. می تواند از روی شکلی که شما به او نشان می دهید تقلید کند.

3- کودک باید بتواند خطوط نسبتا صافی را در جهات مختلف بکشد . مثلا روی یک برگه کاغذ بزرگ، دو نقطه بکشید و بخواهید که آن دو را به هم وصل کند. این کار را در جهات مختلف انجام دهد( از بالا به پایین و برعکس – از چپ به راست و بر عکس)

4- کودک باید بتواند خطوط منحنی ، مارپیچ و دایره شکل رسم کند . روی یک کاغذ بزرگ یک خط منحنی مثل موج دریا بکشید و از کودک بخواهید مثل آن را بکشد ( شکل ها حتما نباید شبیه باشد تا حدی که مانند منحنی باشد کفایت می کند)

5- کودک باید بتواند توانایی های حرکتی را به خوبی انجام دهد . این فعالیت ها عبارتند از :
• کتابی را در دست بگیرد و آن را یکی یکی ورق بزند تا به آخر کتاب برسد.
• بدون کمک دیگران به راحتی راه برود ، بدود و بنشیند.
• از پله ها بالا و پایین برود.
• لی لی کند ، جفت پا بپرد ، روی یک پا برای مدت چند ثانیه بایستد.
• توپی را که به سوی او پرتاب می شود بگیرد و دوباره آن را پرتاب کند.
• یک جعبه کوچک روی زمین را هل بدهد و یا آن را بکشد.
• اسباب بازی های مکعبی شکل را روی هم بچیند.
• کاغذ روزنامه یا ورق ها را قیچی کند (عمل قیچی کردن)
• با یک دست کاغذ را مچاله کند.
6- کودک باید بتواند از مهارت نسبتا خوبی در گفتار ، شنیدار و دیدار بهره مند باشد.
• در حد معمول درست صحبت کند و جملات درست بسازد.
• با دیدن یک تصویر ، توضیحی مختصر بدهد یا داستانی برایش بگوید.
• به یک داستان کوتاه 1 تا 3 دقیقه ای گوش دهد و دقت کند.
• محتوای داستان را بفهمد و به بعضی از سوالات در مورد آن پاسخ دهد.
• اگر 3 یا 4 شیئی را به او نشان دهیم و آنها را پنهان کنیم ، بتواند مدت 20 تا 30 ثانیه بعد آنها را بخاطر آورد ( حافظه کوتاه مدت دیداری)
• اگر نام چیزی را به او بگوییم ، باید بتواند تا مدت 3 تا 30 ثانیه بعد، نام آن را بازگو کند (مثلا در داستان می گوییم اسم موش کوچولو دم باریک بود ) کودک باید بتواند پس از مدت کوتاهی آن اسم را بازگو کند (حافظه کوتاه مدت شنیداری)
• نور چراغ قوه ای را روی دیوار می اندازیم ، از کودک می خواهیم بدون تکان دادن سرش ، با چشم نور را دنبال کند و نور را به چپ و راست حرکت می دهیم. ( یا اشیاء را جلوی او می گیریم و حرکت می دهیم مثل مداد و…)
• کودک باید بتواند صداهای اطرافش را تشخیص دهد ، مثلا بسته شدن در، باز شدن در ، روشن بودن اتومبیل ، زنگ منزل و صداهای محیطی دیگر(بشنود و نام ببرد)
• کودک باید برخی از رفتارهایی که شما انجام می دهید ببیند و تقلید کند. مثلا دست خود را بالا می برید و به اطراف می چرخانید ، او هم می ببیند و انجام می دهد.
7- کودک باید بتواند با خمیرِ بازی اشکال ساده مثل توپ ، لوله و… درست کند.
• بتواند مفهوم عمق و گودی را تشخیص بدهد.

8- در بازی های دسته جمعی و با سایر کودکان دیگر برای مدتی بازی کند و در تمام مدت چه در بازی ها و چه در منزل از میزان کافی سرزندگی و شادابی برخوردار باشد.
منبع:کانال بازی و خلاقیت – سایت پاکدلها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *