سندروم X شکننده
سندروم X شکننده
ویژگی های افراد مبتلا به سندرمx شکننده:
ویژگی های رفتاری:
بیش فعالی و تکانشگری
مهارت های تعاملی ضعیف
فرافکنی اجتماعی
حدود ۱۶% از مردان مبتلا به اتیسم به X شکننده هم مبتلا هستند بنابراین رفتارهای اتیستیک از قبیل : حرکات غیرعادی دست، تماس چشمی ضعیف و … در آن ها دیده می شود.
در مهارت های حرکتی ضعیف مشکل دارند اما مهارت های درشت طبیعی هستند.
آشفتگی های حسی-حرکتی مثل بیش حساسیتی و تعادل ضعیف دارند.
آبریزش از دهان مشاهده می گردد.
ویژگی های شناختی:
تکالیف پردازش همزمان مثل شناسایی تصویر یک شی با یک قسمت حذف شده را بهتر از تکالیف پردازش متوالی مثل فراخوانی یک سری ارقام با ترتیب صحیح انجام می دهند.
هنگام انجام مهارت های مربوط به حافظه بینایی، حافظه بلند مدت قوی تری دارند.
دامنه توجه کوتاه دارند.
در تقلید هر دو زمینه کلامی و بینایی توانمند هستند( مثل کودکان DS).
درک انتزاعی، حل مسئله و محاسبه دچار مشکل هستند.
مطالعات طولی بیان می کنند که IQ در این کودکان به مرور زمان کاهش می یابد اما نه به این دلیل که مهارت ها را از دست می دهند بلکه به این دلیل که وقتی بزرگتر می شوند سرعت رشدشان نسبت به همتایان معمولی کم می شود.
ویژگی های زبانی:
تاخیرهای زبانی اغلب اولین نشانه مشکل در این افراد است.
تاخیر در شروع و پیشرفت زبان بیانی مخصوصا در نحو با یک توانایی نسبی در مهارت های درکی و خزانه واژگان
خطاهای واج شناختی مشابه خطاهای کودکان طبیعی اما در دوره طولانی تر
کاهش قابلیت وضوح و سرعت تند گفتار
پیوستگی ضعیف و ریتم آشفته گفتار
کیفیت صوتی گرفته، نفس آلود، بلندی زیاد
آپراکسی در گفتار
کیفیت جویده جویده در گفتار
فرمول سازی پاسخ های کلامی حتی وقتی پاسخ را می دانند برایشان دشوار است.
مشکلات واژه یابی دارند.
مهارت های نحوی برخلاف DS بر سن عقلی استوار است.
مهارت های کاربرد زبان:
اجتناب از خیره نگاه کردن
تکرار و استفاده مکرر از عبارات بی اختیار ( نمیدونم، اوخ من و…)
فقدان ژست های ارتباطی
ناتوانی در حفظ موضوع و رعایت نوبت
مهارت های تقلید کلامی مناسب است.
مهارت های خواندن و نوشتن:
هم در DS ها و هم در افراد مبتلا به X شکننده، مهارت خواندن از طریق کل خوانی قابل آموزش دادن است چراکه این دو گروه از افراد قادر به حفظ کردن شکل بینایی کلمات هستند.
خواندن و نوشتن، هدفی مناسب و قابل دستیابی برای این کودکان است و باید قسمتی از برنامه مداخله ارتباطی باشد.
برخلاف بیش تر اختلالات وابسته به X که در زنان ناقل آن ها اثری برجای نمی گذارد، نشان داده شده است که این سندروم بر زنان حامل آن، تا اندازه ایی تاثیر می گذارد.
معمولا دخترهای بیمار فقط آسیب خفیفی دارند و در محدوده ناتوان در یادگیری عمل می کنند.
ظاهر فیزیکی معمولا طبیعی یا بعضی ویژگی های مشاهده شده درپسران مثل صورت کشیده ، گوش های برجسته و گام گود،تون کم و مفصل خم شونده را داشته باشند.
خجالتی یا پرخاشگر هستند اما بیش فعالی در آن ها کم تر دیده می شود.
ضعف در ریاضیات
اشکالاتی در تفکر انتزاعی، ضعف در حفظ موضوع و مهارت های داستان گویی
منبع:کتاب ریاپائول