بازی های ریاضی برای تقویت مفهوم اعداد تا 10″
تقویت مفهوم اعداد تا 10
این بازی ها را میتوان به صورت گروهی و حتی تکی هم انجام داد
بازی های زیر تمرین هایی است که برای شناخت،نام بردن و نشان دادن ارزش اعداد به کار می روند.
این بازی ها می توانند بخشی از کانون رغبت برای یادگیری باشند.
1- بازی (معما)
شکل یک عدد را با مقوا درست کنید،روی هر قسمت از شکل عدد،نام عدد،و نماد تصویری آن را رسم کنید،سپس آن را با قیچی به قطعه های جداگانه تقسیم کنید و از کودکان بخواهید با پهلوی هم چیدن قسمت های مختلف،شکل عدد را تکمیل کنند.
۲- بازی ذهن خوانی
یکی از کودکان عددی از صفر تا ده را در ذهن خود انتخاب می کند و سپس از سایرین می خواهد عدد او را حدس بزنند.هر عددی که اعلام شود،او خواهد گفت که آن عدد کمتر یا بیشتر از عدد اوست.کودکی که عدد درست را اعلام کند برنده می شود و آن عمل را برای سایرین تکرار می کند.
۳- بازی نشانه گیری
مطابق شکل زیر نمادهای مختلف از اعداد متفاوت را روی کارتهای مقوایی رسم کنید و آنها را روی کف کلاس پهلوی هم قرار دهید.کودکان در فاصله معینی از آنها قرار می گیرند و به نوبت با یک لوبیا به طرف آنها نشانه می روند.کودکی که لوبیای آن روی بزرگترین (یا کوچکترین)عدد قرار می گیرد برنده است.
۴- بازی تشکیل گروه
اعداد را با نمادهای مختلف مانند شکل بالا روی کارت ترسیم کنید.هر کودک یک کارت انتخاب می کند وآن را پنهان نگاه می دارد.تمام کودکان با آهنگی که از نوار پخش می شود اطراف کلاس حرکت می کنند.معلم آهنگ را قطع می کند.تمام کودکانی که عدد مشابه دارند،گروه تشکیل می دهند.گروهی که زودتر از بقیه تشکیل می شود برنده است.پس از انجام بازی،اعداد و گروهها با هم مقایسه و تطبیق داده می شوند،دانش آموزان آنها را می شمارند و برای آنها نمودار تهیه می کنند.
۵- بازی من کیستم؟
یکی از بچه ها به انتخاب معلم معما می شود و از میان کارتها(کارتهای بازی شماره 4)یکی را انتخاب و آن را پنهان می کند.سپس برای یافتن آن عدد،دیگران را راهنمایی می کند.
راهنمایی ها می تواند به صورتهای زیر می باشد:
· بزرگتر یا کوچکتر از؛
· نام آن با حرف ـــــــــ شروع می شود؛
· این عدد دو برابر ـــــــ است.
ممکن است لازم باشد معلم درباره راهنمایی های دانش آموزان معما تذکراتی بدهد و آنها را اصلاح کند.
درمانگران و همکاران گرامی دقت کنند اول از بازی های مورد علاقه کودک شروع کنند