شرح بیماری
بیش فعالی
اختلال کم توجهی ـ بیش فعالی عبارت است از یک نوع رفتار خاص در کودکان به طوری که این کودکان تنها میتوانند برای مدت کوتاهی روی یک موضوع خاص تمرکز کنند. ضمناً این کودکان گاهی حرکات و رفتار کنترل نشدهای را به طور ناگهانی از خود بروز میدهند. البته بیش فعالی میتواند وجود داشته باشد یا نداشته باشد. به نظر میرسد که این اختلال در اختلالات یادگیری نقش داشته باشد و تخمین زده میشود حدود 10%-5% کودکان مدرسهای گرفتار این اختلال باشند.
علایم شایع
کودک روی صندلی مرتب میجنبد و دستها و پاهای خود را تکان میدهد.
وقتی به کودک گفته میشود که بنشینید، فقط به مدت کوتاهی روی صندلی بند میشود.
حواس کودک به راحتی پرت میشود.
قبل از مطرح شدن کامل سؤال، کودک پاسخ را میدهد.
کودک در رعایت نوبت در بازی و صف مشکل دارد.
کودک در اجرای دستورالعملها مشکل دارد.
کودک قادر به تمرکز روی یک کار یا بازی مشخص نیست.
مرتب از یک کار تمام نشده منصرف شده، به کار دیگری میپردازد.
در انجام بازی، بدون ایجاد سروصدا، مشکل دارد.
زیاد صحبت میکند.
وسط صحبت یا کار دیگران میپرد.
به نظر میرسد که اصلاً گوش نمیدهد.
چیزهای مورد نیاز برای انجام کارها را گم میکند.
اغلب کارهای خطرناک انجام میدهد بدون اینکه به عواقب ناگوار آنها توجه داشته باشد.
● انواع بیشفعالی :
۱) نوع غالباً بیتوجه
۲) (ADHD) )نوع غالباً بیش فعال (تکانشگر)
۳) نوع مرکب
کودکان مبتلا به نوع اول بیش فعالی در توجه و دقت و تمام کردن کارها مشکل دارند و کودکان حواسپرت و آشفتهای هستند. محققان دریافتهاند که این کودکان در انجام کارهای تحصیلی نیز مشکل دارند.
در نوع بیتوجهی کودک بیشترین مشکل را در نگهداری توجه و تمرکز دارد. به نظر میرسد که او هیچ توجهی به صحبتهای طرف مقابل نمیکند، در اتمام کارهایش حتی آن کارهایی که خودش دوست دارد، مشکل دارد، به جزئیات بیتوجه است، هنگام بازی یا انجام تکالیف تمرکز کافی ندارد، وسایل خود را مدام گم میکند یا در خانه و مدرسه جا میگذارد. دختران بیشتر از پسران به این نوع اختلال دچار میشوند.
در نوع پرتحرکی/ تکانشگری، کودک بسیار پرتحرک بوده وعمدتاً دست به کارهای خطرناک از جمله بازی با وسایل برقی، بالا رفتن از دیوار یا کمدها و … میزند، پرحرف است، رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان میدهد، دائماً میخواهد جلب توجه کند، سرجای خود مدام وول میخورد، حرکتهای بی جا از خود نشان میدهد، با دستهایش زیاد بازی می کند. برای انجام هر کاری عجله دارد و همیشه در حال دویدن است. این نوع اختلال بیشتر در پسران دیده میشود.
● همهگیر شناسی :
به نظر میرسد این اختلال در ۳ تا ۵ درصد از کودکان در سنین مدرسه رواج داشته باشد، پژوهشها حاکی از آن است که پسران بیشتر از دختران (نسبت ۳ به ۱ و یا ۵ به ۱) به این اختلال مبتلا میشوند. همچنین این اختلال در زایمانهای اول به شرط پسر بودن نوزاد (تاثیر جنسیت) و خانوادههایی که والدین آن ها دچار مصرف مواد مخدر، اختلال اجتماعی، اختلال بیشفعالی و … هستند شایعتر است.
● سبب شناسی :
▪ کاهش برخی مواد شیمیایی خاص در مغز (مثل گلوکز و قند)
▪ آسیبهای مغزی نظیر مسمومیت ناشی از سرب
▪ آسیبهای دوران جنینی و عوامل عصبشناختی
● وراثت :
▪ عوامل روانی اجتماعی نظیر محرومیت از مادر (کودکان پرورشگاهی)، محیطهای اضطرابزا در خانه و مدرسه، کودکان طبقات پایین اجتماع و خانوادههای ازهم پاشیده
▪ متغیرهای محیطی
▪ مصرف بیش از حد بعضی از مواد در رژیمهای خاص غذایی (مثل مصرف بیش از حد رنگهای خوراکی و شکر)
▪ حساسیت غذایی
● چگونگی درمان :
آنچه بیشترین تاثیر را بر روند و تاثیر درمان میگذارد، تشخیص به موقع و زودهنگام اختلال و ارجاع سریع کودک به پزشک متخصص است که امکان کاهش آسیب را فراهم میسازد.
● دارو درمانی :
داروهای محرک در درمان بیش فعالی به مقدار زیادی مورد استفاده قرار میگیرند، به علاوه بیخوابی، خلق ملالت بار، کندی درک، پیشرفت رشد و وزن توأم با بیاشتهایی، تهوع، سردرد و حتی توهمات حسی از یک طرف و نگرانی سوءمصرف دارو در درمان کودکان مبتلا به این اختلال از سوی دیگر تلاشهای جدیدی را طلب میکند.
دارو درمانی باید زمانی به کار گرفته شود که مداخلات درمانی دیگر امتحان شده باشند و خانواده نتواند در آموزش کنترل کودک شرکت کند، کودک فوقالعاده غیرقابل کنترل باشد و سابقه تیک عصبی، اختلال، روان پریشی و اختلال تفکر نداشته باشد و مهمتر اینکه امکان بررسی و ارزیابی تاثیرات دارو وجود داشته باشد.
● رفتار درمانی :
تقویت مثبت رفتارهای عادی توسط معلمان و والدین به همراه بیتجهی و تندمزاجی ها و پرخاشجوییهای کودک و تمهیدات رفتاری ـ شناختی، مجموعه درمانی موثری را تشکیل میدهند. در رویکرد رفتاری ـ شناختی، کودک خود کانون تغییرات خویش است و با خودگردانی، طی مشاهده خود به مقابله با بیاختیاری و کمبود توجه و فقدان نگرش آگاهانه میپردازد. به نظر میرسد ترکیب دارو و درمان با درمانهای رفتاری ـ شناختی، موفقترین روش در درمان این اختلال باشد. روشهای رفتار درمانی زیر برای درمان پیشنهاد میشود:
▪ مشاوره فردی، گروهی یا خانوادگی
▪ برنامهریزی آموزش (مخصوص دانشآموزان بیشفعال)
▪ رژیم غذایی (کم کردن شکر و رنگهای مصنوعی از برنامه غذایی)
● توصیههایی به معلمان :
▪ معلمان باید میزان عیبجویی و انتقاد از این دانشآموزان را تا حداقل ممکن کاهش دهند.
▪ میزان توجهشان به این کودکان باید متناسب بوده و کم و زیاد نشود.
▪ باید همکاری مداوم و لازم را در برنامه اصلاحی کلاس داشته باشند.
▪ ایجاد یک رابطه عاطفی بسیار سازنده و مثبت بین معلم و دانشآموزان بیش فعال ضروری است.
▪ برقراری ارتباط میان مشاور مدرسه، مدیر، والدین کودکان، روانشناس و روان پزشک کودک موثر است.
▪ مسلماً تدریس و آموزش به این دانشآموزان باید در موقعیتهایی باشد که توجه آنها به معلم است.
▪ برای این دانشآموزان باید هر بار و در هر زمان فقط یک تکلیف تحصیلی تعیین کرد.
● توصیههایی به والدین :
▪ پیشبینی برنامه منظمی برای فعالیتهای روزانه کودک مانند بیدار شدن، بازی کردن و وعدههای غذا
▪ آگاهی کودک از قوانین خانه و در پی داشتن عواقب در صورت رعایت نکردن
▪ نوشتن قواعد
▪ تقویت با پاداش و تحسین رفتارهای خوب
هنگامی که به کودک خود دستوری میدهید، آهسته و واضح صحبت کنید و به سادگی سخن بگویید. بهتر است از کودک بخواهید که دستورات را تکرار کند.
▪ نظاره کودک هنگام حضور در جمع دوستان
▪ بازخورد مثبت با کلام و دادن جایزه به واسطه تسلط بر مهارتهای اجتماعی برای کودکان مبتلا به بیشفعالی
▪ تقدم تشویق بر تنبیه
▪ جدا دانستن رفتار ناپسند کودک از او
▪ نشان دادن مداوم علاقه به او برای افزایش اعتماد به نفس کودک
▪ ثبات و پایداری در انتظارات خود از کودک
▪ فاصله گرفتن از کشمکش
▪ همکاری نزدیک با مدرسه و آگاهی از پیشرفت تحصیلی کودک
▪ نادیده گرفتن تخلفهای کوچک
● توصیههایی به بیشفعالان :
▪ سعی کنید مرتب ورزش کنید
▪ به اندازه کافی بخوابید
▪ با تمرینهای آرامسازی، آرامش را به خود برگردانید
▪ در صورت مصرف دارو دستورات پزشک را به دقت اجرا کنید
در صورت بروز عوارض دارویی به پزشک خود اطلاع دهید و با او مشورت کنید