اختلا زبانی (تاخیردر گفتار وزبان )

اختلا زبانی (تاخیردر گفتار وزبان )

اختلال زبانی اصطلاحی است که برای توصیف هرگونه اشکال در درک و بیان گفتار زبان به کار می رود .

کسانی که دارای اختلال زبانی هستند ، به سه گروه عمده تقسیم می شوند :
۱)کسانی که در فراگیری زبان ناتوان هستند .
۲)کسانی که در فراگیری زبان تاخیر دارند .
۳)کسانی که بر اثر ضایعه مغزی ، حادثه یا بیماری ، زبان خود را از دست داده اند

.اشکال در یادگیری زبان گسترده است وشامل ناتوانی در به خاطر سپردن وبه

خاطر اوردن الگوها یا معنی های صدا و اشکال در گذاشتن معنی در قالب کلمه است

. براساس امار به دست امده ، عده کسانی که از مشکل یادگیری رنج می برند ، بسیار زیاد است .
شایع ترین نوع اختلال زبانی تاخیر در گفتار و زبان است و بیشتر در کودکانی دیده می شود که به سن مدرسه نرسیده اند

توجه به بعضی نشانه ها به مادر و پدر و مربی هشدار می دهد که کودک تاخیر در گفتار وزبان دارد

باید به او کمک کرد . مهم ترین این نشانه ها عبارت اند از :
۱)کودک خیلی کم حرف می زند و نسبت به همسالان خود واژگان کمتری می داند .
۲)کودک به خوبی نمی تواند نیاز ها وخواسته هایش را بیان کند .
۳)کودک نمی توان انچه را که به او گفته اند ، درک کند .
۴)کودک در برقراری ارتباط با دیگران ، به جای حرف زدن ، از زبان اشاره استفاده می کند .
برخی از عواملی که سبب تاخیر در گفتار وزبان کودک می شوند :
۱) شرایط فیزیکی و توانایی حرکتی کودک
۲)هوش
۳) شرایط اقتصادی و اجتماعی خانواده
۴) اختلالهای عضوی
۵)دوزبانگی
۶)و…
اصلاح اختلال زبانی :
بسیاری از کودکانی که گرفتار اختلال زبانی ، یعنی تاخیر در گفتار وزبان هستند ،

ممکن است با شیوه هایی که کارشناسان گفتاردرمانی به کار می برند، درمان شوند.

هرچه سن کودک کمتر باشد ، امکان درمان او بیشتر است . با این همه اگر مادر وپدر ومربیان کودک به نکته های زیر توجه داشته باشند

، در بهبود کودک بسیار موثر است :
_مادر وپدر ومربیان کودک باید هرچه بیشتر با او حرف بزنند. حرف ذدن با کودک باید شمرده و اهسته باشد

. کودکی که گرفتار تاخیر در گفتار وزبان است ، نمی توتند از گفت وشنود معمولی خانواده و دیگران چیزی فرابگیرد

. حرف زدن با کودک بیشتر باید درباره رویدادهای روزمره زندگی باشد .
_ مادر وپدر ومربیان کودک می توانند برای او قصه بخوانند و تصویر های کتاب را با کودک تماشا کنند

و درباره انها با او حرف بزنند .از رادیو وتلویزیون نیز می توان برای تقویت شنوایی کودک و اموزش صداها استفاده کرد

. با استفاده از ضبط صوت می توان صدای کودکان دیگر را ضبط کرد تا به نوار گفتار انها گوش دهد .
_نباید کودک را وادار کرد تا صداها را درست بگوید ، بلکه باید کلمه درست را چندین

بار برای او تکرار کرد تا خودش صدای درست را تشخیص بدهد و بعد در کلمه درست بگوید .
_هنگامی که کودک حرف می زند با میل و رغبت و صبر و حوصله به حرف زدنش توجه کرد

. اگر کودک احساس کند که مادر وپدر به حرف زدن او اهمیت نمی دهند ، از صحبت کردن لذت نمی برد .
_هنگامی که کودک سرگرم انجام کاری خاص و دلخواه است ،

باید با او درباره همان کار بیشتر صحبت کرد . مثلا وقتی کودک دارد غذا می خورد ،

می توانیم بارها برایش تکرار کنیم «غذا!غذا!غذا بخور!» و…بعضی از مادران و پدران می گویند :

«چه نتیجه ای دارد که با کودک اینقدر صحبت کنیم ،

او که چیزی نمی فهمد!» باید توجه داشت که کودک به تحریک و تشویق نیاز دارد

و صحبت کردن با کودک او را برمی انگیزد تا مفهوم ها و کلمات و عبارت ها را زودتر وبهتر یاد بگیرد .
_ کودکان به شنیدن صداهای موزون و اهنگین بسیار علاقه دارند .

اگر مادر و پدر برای انها لالایی و شعرها وترانه های کودکان و انگین بخوانند

، در اصلاح اختلال زبانی انها نتیجه بهتری خواهد داشت .
_می توان تصویر های ساده ای از ابزارها و وسیله ها و انچه برای کودک اشناست

تهیه کرد و از کودک خواست تا نام انها را بگوید ، یا درباره انها حرف بزند .

_عروسکها بهترین وسیله برای گفتگو باکودک هستند . کودک انها را همبازی خود می داند

. می توان برای اموزش نام و جای اندام های بدن به کودک

، وگفتگوهای مناسب دیگر از عروسک استفاده کرد .
_هنگامی که کودک برای بیان نیازها و ارتباط خود با دیگران از زبان اشاره استفاده می کند

، نباید به این شیوه حرف زدن او اهمیت داد و نیازش را براورد .

هنگامی که کودک ، به جای حرف زدن اشاره می کند ،

باید وانمود کنیم که منظور او را نمیفهمیم و منتظریم تا صداسازی کند .
_ باکودک نباید « کودکانه » ، یعنی نوک زبانی وشکسته و غلط و به تقلید از او صحبت کرد ،

بلکه مادر و پدر و مربی باید الگوهای گفتاری خوب و درست باشند .
_…
منبع : اختلال در گفتار وزبان
نویسنده : یاور دهقان هشتجین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *