تغذیه درمانی در کودکان اتیسم

تغذیه درمانی در کودکان اتیسم

تغذیه درمانی یکی از روش های درمان کودکان اوتیسم است
غذاهای دریافتی چگونه میتواند باعث تشدید و یا وخامت اوتیسم شود؟
بطور کلی این فرضیه وجود دارد که اوتیسم میتواند حاصل از بی نظمی موجود در سیستم ایمنی بدن باشد که بدنبال آن سیگنالهای مخرب و واکنشهای شیمیایی در بدن و در سلولهای سفید خون ایجاد میشود و این فرضیه وجود دارد که کودکان اوتیستیک به غذاهای مخصوصی پاسخ منفی میدهند که عمدتآ این غذاها حاوی دو پروتیین به نام گلوتن ( پروتیین موجود در گندم و ) و کازیین ( پروتیین موجود در شیر و لبنیات) بوده و این خود باعث افزایش همان واکنشها و سیگنالهای مخرب شیمیایی در بدن شده و این سیگنالها و تغییرات شیمیایی در بدن مسول ناهنجاریهای مغزی ورفتاری حاصله در کودکان اوتسیتیک میباشد. پس میتوان نتیجه گرفت که نوع غذا در بهبود و یا وخامت بیماری موثر میباشد.

رژیمGFCF ( رژیم بدون گلوتن و کازیین)
این رژیم غذایی بدون گلوتن و کازیین میباشد و بدان معناست که گندم و محصولات حاصل از آن که حاوی گلوتن بوده و نیز لبنیات که حاوی کازیین میباشند باید حذف شده و یا بسیار محدود شوند.
آیا رژیمGFCF در بهبود این بیماری موثر است؟
در اکثر مواقع “ بله“
بسیاری از متخصصان معتقدند که این رژیم غذایی ناراحتی های معدی روده ای را کاهش میدهد و باعث بهبود در گوارش-بهبود در رفتار و در تمرکز کودک میشود چراکه این کودکان غالبآ دارای ناراحتیهای گوارشی بوده و در اکثر موارد از مشکلاتی چون یبوست-نفخ کردن و برگشت غذا رنج میبرند و رفتارهای نا بهنجار و بد رفتاری کودک تنها راه انتقال ناراحتی های اوست.
حتی بسیاری از والدین بر این باور میباشند که مهارتهای اجتماعی و تکلم در فرزندانشان با این رژیم از تغییرات مثبت قابل توجهی برخوردار میشود. البته لازم به ذکر است که این رفتارها و نتایج مثبت با چندین ماه رعایت رژیم و البته رفتارهای و واکنشهای منفی ابتدایی همراا میباشد.
ضعف رژیمGFCF
این رژیم غذایی نسبتآ رژیم گرانی است و دسترسی به آن نیز سخت است و دنبال کردن آن نیز کمی مشکل میباشد چراکه بسیاری از غذاها باید در لیست غذاهای حذفی قرار بگیرد و در نهایت میتواند سبب یک تعذیه ناکافی و نامناسب در کودک شده در نتیجه کودک باید همواره با مشورت پزشک و متخصص تغذیه از رژیم درمانی و ویتامین درمانی و مکمل درمانی خوبی برخوردار باشد و تمامی نیازهای تعذیه ای خود را از طریق مکمل ها ی توصیه شده دریافت کند.
محدودیتهای تغذیه ای در بیماری اوتیسم
_همانطور که گفتیم گندم و محصولات تهیه شده از آن باید حذف و یا به شدت محدود شود و بهتر است کودک مبتلا به اوتیسم گندم را در هر شکلی از آن دریافت نکند . این محصولات شامل:انواع نان-شیرینی-بیسکوییت-نین- کلوچه-پاستا و …. میباشند که بهتر است از نوع بدون گلوتن آن مصرف شود.
_لبنیات که خود شامل شیر- ماست- پنیر- بستنی- خامه میشود باید حذف و یا محدود شده و یا از نوع بدون کازیین آن مصرف شود
_علاوه بر گلوتن و کازیین موجود در گندم و لبنیات بسیاری از غذاها در وخیم تر کردن این بیماری نقش دارند. از جمله این محرک ها شامل تمامی غذاهای آماده- کنسروها –چاشنی ها- رنگهای مصنوعی – ادویه جات –فلفل قرمز-شکلات شکر و هر آنچه دارای شکر ویا حتی شیرین کننده های مصنوعی و افزودینی ها و نگهدارنده ها میباشد.
_شکر و تمام محصولات تهیه شده با آن ماید به شدت محدود شود که شامل انواع نوشیدنیها شیرینیجات و … میباشد و بهتر است در هیچ شکلی شکر مصرف نشود و به جای آن عسل جایگزین شود.
توصیه های تغذیه ای در بیماری اوتیسم
_بطور کلی غذای کودک اوتیستیک باید به شکل طبیعی آن نزدیک باشد و غذا باید تازه باشد.
_ میوه جات و سبزیجات تازه : منبع خوب ویتامین ها و مینرال ها و آنتی اکسیدانها بوده و دارای آنزیمی است که مسئول سم زدایی در بدن است که کودکان اوتیستیک فاقد آن میباشند. و حتمآ بهتر است به صورت خام و تازه مصرف شود مانند سالاد و یا تکه های خرد شده میوه یا سبزی به عنوان میان وعده.
_ انواع گوشت قرمز و سفید : بهتر است قسمت اعظم غذای کودک را انواع گوشت قرمز-مرغ و ماهی و تخم مرغ تشکیل دهد و باز هم تاکید میکنم بهتر است تازه باشد و در خانه طبخ شود.
_ آب: آب به شکل معدنی و تصفیه شده برای جلوگیری از یبوست به مقدار زیاد توصیه میشودو نیز آب همراه لیمو و عسل بهترین نوشیدنی برای کودکتان میباشد.
_ مکملهای توصیه شده در بیماری اوتیسم: قرص امگا۳- ویتامینهای گروه ب –کلسیم و ویتامین د
منبع : http://www.bavariran.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *