گرانولوم تار صوتی

گرانولوم تار صوتی

گرانولوم چیست ؟

گرانولوم یک توده ی خوش خیم است که در اثر تروما یا ناراحتی تارهای صوتی ایجاد می شود. گرانولوم معمولا در قسمت عقب تارهای صوتی در بخشی از غضروف دیده می شود که به آن فرایند صوتی گویند که درست زیر غشایی قرار دارد که حنجره را می پوشاند. هنگامی که تارهای صوتی به همدیگر می رسند، چون بافت نرم پوشاننده ی محافظ آنها کم است در اثر تماس تارها در فرایند صوتی تار مقابل ، مستعد ضربه هستند. این فرایند طی صحبت کردن معمولی و حتی با شدت بیشتر هنگام صحبت با صدای بلند ، آواز خواندن ، گلو صاف کردن و سرفه کردن صورت می گیرد.

ناحیه ای که اطراف فرایند صوتی قرار دارد ممکن است در اثر ورود لوله ی تنفسی که معمولا در بیهوشی عمومی به این ناحیه وارد می شود ، دچار آسیب گردد. این حالت باعث پیدایش نوع خاصی از گرانولوم می شود که به آن گرانولوم ناشی از لوله گذاری گویند. این وضعیت معمولا طی روزها و هفته های بعد از بی هوشی عمومی پیش می آید. به این دلیل که این نوع گرانولوم مرتبط با رفتار صوتی نیست معمولا در مقایسه با گرانولوم هایی که خودبه خود ایجاد می شوند کمتر مشکل ساز هستند.

شواهد بسیار خوبی وجود دارد مبنی بر اینکه رفلکس حنجره ای حلقی ، که منبع مهمی در ایجاد مشکل برای حنجره است مستقیما در شکل گیری گرانولوم نقش دارد.

نشانه های گرانولوم چیست ؟

معمولا گرانولوم باعث ایجاد احساس وجود یک شی در گلو ، گرفتگی صدا و شکست های صوتی می شود. نخستین علامت ممکن است خیلی مشکل ساز باشد ، چون این احتمال وجود دارد که منجر به سرفه کردن یا صاف کردن گلو شود و این کار موجب بدتر شدن سوزشی می شود که در ابتدا در ایجاد گرانولوم نقش داشته است. اگر این روند ادامه داشته باشد سوزش آن منطقه و شکل گیری گرانولوم به صورت چرخه ای ادامه پیدا می کند و جلوگیری از پیشرفت آن بسیار دشوار خواهد شد.

گرانولوم بر خلاف بسیاری از اجرامی که روی تار صوتی رشد می کنند در قسمت میانی ناحیه ی ارتعاش صوتی دیده نمی شود. در واقع تقریبا تمامی اجرامی که در قسمت فرایند صوتی در عقب تارهای صوتی دیده می شوند ، گرانولوم هستند. پولیپ ها معمولا در این ناحیه ایجاد نمی شوند.

نشانه های صوتی معمولا ناشی از جرم گرانولوم هستند که مانع بسته شدن تارهای صوتی می شوند که برای تولید صوت طبیعی ضروری به نظر می رسند. گرفتگی صدا در چنین حالتی معمولا به صورت نفس آلود بودن می باشد و بالا بردن بلندی صدا در چنین شرایطی دشوار است. ممک است دوباره چرخه ای شروع شود که در آن چرخه فرد بیشتر و بیشتر تلاش می کند با صدای بلند صحبت کند و بدین وسیله ترومای تار صوتی افزایش یافته و گرانولوم بدتر می شود. اگر گرانولوم توسط یک ساقه به تار صوتی ممتصل شود (تصویر ۲ و ۳ را ببینید) ممکن است از مسیر تارهای صوتی منحرف شده و این کار باعث شکست های صوتی متناوب می شود ، نه گرفتگی کامل صدا.

گرانولوم یکی از محدود اجرام روی تارهای صوتی است که می تواند باعث ایجاد درد شود. این درد هنگامی که فرد سرفه می کند ، عمل بلع را انجام می دهد یا گلوی خود را پاک می کند بدتر می شود ، زیرا گرانولوم در این حالات به طور مستقیم تحریک می شود . گاهی این درد ممکن است در گوش سمتی که جرم وجود دارد احساس شود. این فرایند تحت عنوان درد ارجاعی شناخته می شود و ناشی از الگوی عصب دهی حسی در منطقه ی سر و گردن است.

ظاهر گرانولوم چگونه است ؟

گرانولوم یک ضایعه ی قرمز رنگ یا کمرنگ است که معمولا در جایگاه مشخصه ی فرایند صوتی دیده می شود. گرانولوم مکن است شبیه به پشته ای از بافت باشد که از موکوس مجاور منشا گرفته است. احتمال دارد گرانولوم به حدی رشد کند که بسیار بزرگ شود و جرمی کروی مانند را به وجود آورد که در شکل ۲ و ۳ دیده می شود. پایه ی این گرانولوم ممکن است باریک یاپهن باشد.گاهی اوقات دراثرتماس مکررلبه تارصوتی مقابل شکافی در آن دیده می شود.

گرانولوم ها معمولا تا هنگامی که عوامل سوزش تارهای صوتی برطرف نشوند ، رشد می کنند. هرازگاهی گرانولوم آنقدر رشد می کند که از شریان تغذیه کننده ی خونی نیز بزرگتر می شود و بعد از هم می پاشد. اما این راه حل نیست ، زیرا عوامل ایجاد کننده ممکن است باعث ایجاد یک گرانولوم دیگر شوند.

اگر فقط با عمل جراحی گرانولوم را برداریم و عوامل ایجاد سوزش تارهای صوتی برطرف نشوند ، در اکثر موارد دوباره گرانولوم رشد می کند. در واقع هنگامی که عوامل سوزش تارهای صوتی برطرف شود ، گرانولوم به خودی خود از بین می رود و نیازی به جراحی نیست.

گرانولوم چگونه درمان می شود ؟

روشهای تهاجمی برای کنترل ریفلاکس ، مانند تغییر در برنامه ی غذایی و رفتارهای خوردن و همچنین استفاده از داروهای ضد اسید همیشه مفید هستند. بیشتر وقتها در مورد افرادی که کنترل روزانه ی ریفلاکس لازم است وریفلاکس بیش از چند ماه وجود دارد دوز این داروها بالاست. شواهدی وجود ندارد که نشان دهد آنتی بیوتیک ها در بیشتر مواقع موفقیت آمیز هستند.

صوت درمانی که هدف ان اصلاح رفتارهایی است که باعث ترومای تار صوتی می شوند ، مانند بلند صحبت کردن عادتی یا صاف کردن گلو ، نیز به اندازه ی درمان ریفلاکس مهم است . مردم معمولا تاثیر و اهمیت چنین رفتارهایی را کم برآورد می کنند و بیشتر موارد شدید گرانولوم ناشی از کنترل ضعیف چنین مواردی هستند.

معمولا ، جراحی درمانی است که در مراحل نهایی توصیه می شود ، ولی اغلب گرانولوم ها کوچک می شوند و در نهایت با دارو درمانی موثر و تغییر رفتارها محو می شوند. در مواردی که یک گرانولوم خیلی بزرگ برای مدت زمان طولانی وجود دارد و همراه با آن درمان هم صورت می گیرد ، برای کاهش این علایم معمولا از جراحی استفاده می شود و گرانولوم را بر می دارند. جراحی بدون درمان های دیگر معمولا منجر به عود گرانولوم می شود.

در بیشتر وقتها ، برداشتن گرانولوم با جراحی به عنوان راه حل سریع درمان مورد استفاده قرار می گیرد ، چون عمل آسانتر از درمان ریفلاکس و تغییر رفتارهای صوتی است که هر دو نیاز به نظم و صبر دارند. اگرچه جراحی جایگزین ضعیفی برای بقیه ی درمان هاست ، زیرا گرانولوم ها دوباره رشد می کنند . به عبارت دیگر در صورتی که از درمانهای غیر جراحی خاص استفاده شود ممکن است نیاز به عمل جراحی برطرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *