کودک در دوره پیش زبانی

کودک در دوره پیش زبانی

 بین سنین ۹ تا ۱۸ ماهگی را دوره ی پیش زبانی (prelinguistic stage) می گویند

  • ویژگی دوره: انتقال به مرحله شروع ارتباط هدفمند

 

  • حیطه های ارزیابی
  1. ارزیابی اهداف ارتباطی(مهمترین)
  • در مواردی که کودک، مشکل شدیدتری دارد، موارد زیر نیز بررسی می شود:۳٫ ارزیابی شنواییارزیابی اهداف ارتباطی
  • ۴٫ ارزیابی تحول حرکتی و شناختی
  • ۲٫ ارزیابی خوردن و مهارت های حرکتی دهان
  • آسیب شناس گفتار و زبان یا والدین، از طریق مشاهده بازی کودک، با استفاده از چک لیست، هدفمندی ارتباط کودک را بررسی می کنند. اهداف ارتباطی کودک در این سن شامل موارد زیر باشد:
  1. نیت ارتباط: شامل درخواست جهت بدست آوردن شئی یا انجام عمل( بغل کردن کودک).
  2. جلب توجه اطرافیان به موضوع مورد نظر کودک.
  3. تعامل اجتماعی: سلام کردن، صدا کردن و نمایش دادن.
  4. شکل بیان خواسته:       از طریق ایما و اشاره، صداسازی یا       استفاده از کلام منظورش را بیان می کند.

 

ارزیابی خوردن و مهارت های حرکتی دهان

  • ارزیابی عملکرد خوردن و بلع بخصوص در کودکانی که مشکلات حسی-عصبی دارند.
  • ارزیابی جنبه های ارتباطی خوردن: نوع تعامل و ارتباط مادر و کودک در حین غذاخوردن
  • ارزیابی صداسازی کودک: بررسی فهرست همخوانی کودک در قان و قون، شبه کلمه و کلمات با معنی
  • با توجه به سن کودک، بیشتر اطلاعات از طریق گزارش سیستماتیک والدین و یا مشاهده آسیب شناس گفتارو زبان در موقعیت طبیعی بدست می آید. بهترین وسیله برای بررسی، استفاده از چک لیست های مربوطه است.

 

منبع :ghotar.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *