آیا کودک لکنتی به بهبودی کامل دست می یابد ؟

آیا کودک لکنتی به بهبودی کامل دست می یابد ؟

اگر لکنت کردن تا بزرگسالی ادامه یابد، دیگر شاید بهبود کامل رویایی بیش نباشد.بزرگسالان لکنتی گرچه در بسیاری مواقع روان و عادی صحبت می کنند ولی غالباً خودشان را هنوز لکنتی تصور می کنند. در مورد کودکان چشم انداز بهتری وجود دارد. می توان به کودکان لکنتی کمک کرد پیش از آنکه از لکنت بترسند و عکس العمل های نامناسب نشان دهند به گفتار روان دست یابند.کمک های زود هنگام به کودکان این امکان را می دهد که حداقل در آینده روان صحبت کنند. گرچه در این حالت نیز گاهگاهی امکان لغزش و وقفه پیش می آید، اما این احتمال برای هر کسی وجود دارد.کودکانی که کمک های درمانی دریافت نکرده اند و حرفزدن برایشان تقلای شدیدی شده و به مرور نیز تصور لکنتی بودن را در ذهن خود پرورش داده اند به شدت دچار ناکامی و شکست می شوند.

اجرای برنامه درمانی بلافاصله پس از شناسایی مشکل، در پیشگیری از خودانگاری     لکنتی بودن، بسیار مؤثر است. آیا درست است که می گویند :« بچه خودش خوب خواهد شد؟» البته احتمالش بسیار است، ۵۰ تا ۸۰ درصد کودکانی که به خیال خود لکنت دارند، پیش از بزرگسالی این لکنت (خیالی) را از دست می دهند و غالباً این اتفاق پیش از بلوغ رخ می دهد. اما ای خطر نیز وجود دارد که کودک شما در بین آن ۲۰ تا ۵۰ درصد کودکان دیگر باشد. بایستی به این موضوع توجه کنید که آیا پزشکی که می گوید کودک شما خوب می شود، متخصص امر لکنت است یا خیر. برای پزشک کودکان این پیش بینی دشوار است و در واقع احتیاج به اطلاعات تخصصی و تجربه کافی دارد. به هر صورت بایستی برنامه درمانی را هر چه زودتر شروع کنید، چرا که هر چه سن کودک بالاتر رود، شانس و فرصت او برای بهبودی کامل، کمتر می شود، حتی اگر درباره اثربخشی درمان تردید دارید، این را متوجه باشید که با اجرای برنامه درمانی زود هنگام سودتان بیش از زیان خواهد بود.

آیا امکان دریافت خدمات درمانی از طریق مدرسه وجود دارد؟

بسیاری از مدارس درمانگر دارند که با کودکان لکنتی به خوبی و با مهارت کار می کنند. اما در مقایسه با دیگر انواع اختلالات گفتار و زبان، شیوع لکنت کمتر است و به همین دلیل درمانگران مدرسه نیز آشنایی چندانی با لکنت نداشته و به ندرت به درمان لکنت می پردازند. بنابراین شاید ایشان در درمان اختلال لکنت، تجربه کافی نداشته باشند.

برای اینکه بدانید آیا درمانگر مدرسه می تواند کمک مناسبی ارائه دهد، ۲ نکته مطرح می کنیم :

۱- از والدین دیگر کودکان لکنتی بپرسید که آیا از برنامه درمانی کودکشان در مدرسه توسط درمانگر مدرسه راضی هستند و چه نتایجی را بدست آورده اند.

۲- با مدرسه در درمان لکنت کودکتان همکاری کنید.

چه هنگامی می فهمیم به کودکان کمک شده است ؟

در مورد کودکان خردسال، تغییرات مثبت گاهی اوقات طی هفته ها و یا چندین ماه پس از شروع برنامه درمانی آغاز می شوند. آنچه که باید به دنبالش باشیم، تغییرات و بهبودی تدریجی و قدم قدم است ، نه سلامتی آنی و ناگهانی .هر وقت که کودک نسبت به خودش و گفتارش، احساسات بهتری پیدا کند و از صحبت کردن لذت ببرد، شما در مسیر مناسب و صحیح قرار گرفته اید. اما اگر به تقلاهایش برای صحبت کردن ادامه می دهد، اگر از کلمات یا موقعیت های خاص اجتناب می کند، اگر علاقه ای به صحبت در مدرسه یا محیط خانه ندارد، همگی مبنی بر این است که برنامه درمانی به اندازه کافی مناسب و یاری رسان نیست.به هر صورت باید حداقل چندین ماه به یک برنامه درمانی، فرصت و مجال داد و آنگاه قضاوت نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *