گفتار درمانی

انواع صدای های دارای اختلال کدامند؟

انواع صدای های دارای اختلال کدامند؟

✅ Hoarsness:

منعکس کننده ارتعاش غیر تناوبی تارآواهاست(صدای خشن). نام های دیگر: raspy , raugh

✅ Vocal fatigue:

احساس خستگی بعد از صحبت طولانی مدت و اغلب بیان میکند که صحبت پیوسته نیازمند تلاش زیاد است. ممکن است هورسنس را خصوصا در پایان روز کاری نشان دهد. (خستگی تارهای صوتی)

✅ Breathy voice:

بیمار شکایت میکند که نمی تواند جمله کاملی را بدون به پایان رسیدن هوا و نیاز به فراهم کردن مجدد حمایت تنفسی برای ادامه صحبت، بیان کند. همچنین شکایت میکنند که صدایشان به سختی خصوصا در محیط نویزدار شنیده میشود. از خشکی گلو هم ممکن است شکایت کنند. (نفس آلودگی صدا)

✅ کاهش دامنه زیر و بمی

خوانندگانی که به سختی نت هایی را که قبلا بدون مشکل بیان می کردند و اکنون مشکل دارند. اینها نت هایی هستند که بیشتر در انتهای بالایی دامنه خواندن هستند . هرچند برخی خوانندگان در مناطق انتقالی دامنه فرکانس، یعنی در حرکت در یک نت به دیگری مشکل دارند. این افراد ممکن است از خستگی و درد در منطقه گلو هم شکایت کنند.

 

✅ aphonia

به معنی فقدان صداست. بیمار ممکن است با نجوا صحبت کند و برخی اوقات شکایاتی داشته باشد از قبیل خشکی در گلو، درد و تلاش زیاد در صحبت کردن

✅ pitch break

یا زیر و بمی بالای نامناسب شامل جیغ متناوب و تولید صدای ناگهانی و بلند. صدا خارج از کنترل است و بیمار گزارش می کند که هرگز نمیداند چه صدایی تولید خواهد شد.

✅ strain struggle voice

بیمار شکایت می کند که صحبت برایش مشکل است. این مشکل می تواند در شروع واکداری و یا در نگهداری صدا باشد. هنگام صحبت مقدار زیادی تنس را تجربه می کند و به دلیل تلاش زیاد خسته می شود.

✅ tremor

صدا لرزان است. ناتوانی در تولید ارادی صدای ثابت. این لرزش منظم و ثابت است.

✅ درد و سایر احساس های فیزیکی

درد دو طرف گردن یا یک طرف، میتواند به قفسه سینه هم کشیده شود. در برخی بیماران تنها علامت همین است، هرچند این اتفاق نادر است.

✅سایر احساس ها

احساس توده در گردن، احساس فشار و تنس، احساس خشکی. برخی اوقات شکایت عمده بیمار، سرفه های مکرر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *