تولید صدای /ت/ و /د/

تولید صدای /t/ و /d/ در کودکان :

تولید صدای /ت/ و /د/

جالب است که در ۹۰ درصد از کودکان واج /d/ در چهار سالگی کسب می شود و

واج /t/ تا شش سالگی هنوز یاد گرفته نشده است. هر دو صدا غالباً به جای صداهای دیگریی که نادرست بیان می شوند، تولید میگردند.

این صداها در درمان به سهولت قابل مشاهده اند و مشکلات نسبتاً اندکی را برای درمانگر ایجاد میکنند. بیشتر دیدگاههای فهرست شده در بحث مربوط به /p/ و /b/ را می توان برای تصحیح /t/ و /d/نیز مورد تطبیق قرار داد. یک مشکل خاص مربوط به صدای /t / در زبان انگلیسی آمریکایی این است که صدای مذکور غالباً در بافتهای خاصی مانند  “bottom”, “butter”, “little”  تا حدی یا به طورکامل واکدار میشود و در بافتهای .satin”, “mitten” , “cotton” ” ادغام میگردد. این تحریفها، مشکلات خاصی را برای خارجیها و افراد مبتلا به آسیبهای شنوایی به وجود میآورد، زیرا آنان میخواهند این صدا را در این بافتها طوری تولید کنند که کاملاً دقیق به نظر برسد.

توصیف شیوه – جایگاه

انفجاریهای زبانی – لثوی

شرح نحوهٔ تولید

برای کودک.

صدای “t” صدایی همیشه نجوا گونه است. ما معمار” t  حالت انفجاری می دهیم و این راه، آسانترین شیوه برای یادگیری آن است.  همه ی قسمت جلویی زیان را در تماس با لثه های بالایی قرار میدهیم و به این وسیله مانع از خروج هوا می شویم. وانمود میکنیم که می خواهیم هوا را خارج کنیم اما هوا را با زبان نگه می داریم. سپس ناگهان تصمیم میگیریم که هوا را خارج کنیم، بنابراین زبان را سریعاً پایین انداخته و همزمان با آن فکا را نیز پایین می آوریم. هوا به صورت انفجار هوا” خارج می شود. اگر هنگام انجام این در دستتان را مقابل دهان خود قرار دهید، میتوانید این انفجار (جریان هوا) را احساس کنید.

برای بزرگسال.

صدای “t” یک صدای نجوا گونه و انفجاری است. این صدا با متوقف شدن جریان هوا در نتیجهٔ بلندکردن کل تیغهٔ جلوی زیان و ایجاد فشار ناشی از هدایت هوا به سوی زبان ساخته می شود. قسمت پشتی زبان در پایین دهان نگه داشته میشود. همزمان با پایین انداختن زبان، فک را نیز پایین می آورید و هوا یا نیروی زیاد خارج میشود

خطاها و فنون

۱- حذف:

فنون عبارتند از:

الف) توضیحاتی که برای تولید صدای p  داده شد را اجرا کنید.( واج p کلیک کنید )

۱. ب) قبل از کامل کردن واژهای که با این صدا شروع می شود، انفجارهای این صدا را چندین بار تکرار کنید : “D-d-door”. T-t-table” ( پس از آن این انفجار را یکبار تکرار کنید و بعد به تولید معمول آن بپردازید).

۲- دندانی شدگی:

فنون عبارتند از:

۲. الف ) اگر هر چهار واج، دندانی شده هستند، بهترین دیدگاه، دیدگاه مختصات ممیزه است که در آن، تقابل بین تماسهای زبانی – لئوی و زبانی – دندانی آموزش داده می شود. به جای واج، یکی از این صداها را انتخاب کنید. از سطح هجا شروع کنید و رهش و گیرش را در هجا آموزش دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *