لکنت زبان کودک

لکنت زبان کودک چیست و چگونه درمان می شود:

لکنت زبان کودک

با لکنت صحبت کردن، قطع شدن کلام و گاه تکرار کلمات و کشیدن آنها از جمله ویژگی های رشد طبیعی تکلم و به اصطلاح زبان باز کردن است و اغلب بچه ها در مرحله ای از دوران کودکی خود آن را تجربه می کنند.
👈در دوران پیش از مدرسه این طرز سخن گویی گاه در کودک مشاهده می شود و زمانی دیگر از بین می رود. به این نتیجه رسیده ایم که ادای کلمات به شکل تکراری بیشتر در ۲٫۵ ، ۳٫۵ و ۶ سالگی مشاهده میشود.

👈معمولا کودک تقریبا به سرعت این مرحله را پشت سر می گذارد و طرز تکلم او حالت عادی به خود می گیرد.
👈به طور متوسط کودک در فاصله سنی ۲ تا ۶ سالگی که هنوز دوران رشد تکلم خود را پشت سر می گذارد در ازاء هر ۱۰۰۰ کلمه ۴۰ تا ۵۰ کلمه تکراری را به زبان می آورد.
👈ممکن است کودک حرف به خصوصی را چند بار تکرار کند. ممکن است مکث های بی تناسب داشته باشد و یا کلمه ای را بی جهت به صورت کش دار ادا کند.

🗣تکلم فرایندی پیچیده است و تعجب آور نیست که تکلم یک کودک کم سال از ثبات و روانی بی بهره باشد. کودک میخواهد کلمات جدید، طرز تکلم و سایر پیچیدگی های زبان را بیاموزد. حتی اشخاص بالغ نیز گاه با لکنت زبان و روان صحبت نکردن رو به رو میشوند.

👈گرچه لکنت زبان میتواند در پی یک شوک یا بحران احساسی یا عاطفی صورت گیرد شروع لکنت و از میان رفتن روانی صحبت اغلب بسیار تدریجی است و اغلب شروع آن در صحبت های معمولی روزانه مشاهده میشود.

👈پدر و مادر اغلب بیش از اندازه نگران این موقعیت میشوند و در بسیاری از موارد از دست رفتن روانی در صحبت را با لکنت زبان به اشتباه می گیرند.

👌 اما این رفتار با لکنت زبان مزمن یا لکنت زبان در اشخاص بالغ تفاوت می کند.

👈کودک کم سال به ندرت از این مشکل خودآگاه است، مگر اینکه کسی از اطرافیان موضوع را به روی او بیاورد. 👈اما اشخاصی که در سنین بالاتر لکنت زبان دارند از موقعیت خود آگاهند. این اشخاص دارای نشانه های بسیار پیچیده تری هستند.

👈والدینی که تحت تاثیر این رفتار قرار می گیرند نمیدانند که آیا در زبان فرزندشان اشکالی وجود دارد؟ آیا او گرفتار عقب ماندگی است؟ آیا روان پریش است؟ اما صحبت های تکراری در کودکانی مشاهده میشود که ظاهرا از هر لحاظ در شرایط طبیعی و مطلوب قرار دارند.

👈اغلب آنها از شرایط خانوادگی مطلوبی برخوردارند، دارای هماهنگی خوبی هستند، به طوری که به زحمت میتوانیم علت ویژه ای را نشانه ناراحتی کودک بدانیم.
👈اما روان نبودن طبیعی در صورتی که با آن درست برخورد نشود تشدید میشود.

کودکی که از لکنت زبان رنج می برد و هر آینه به هنگام صحبت کلامش را قطع می کنند، کودکی که به دلیل تکرار کلمات به شکلی مجازات می شود، کودکی که برای حرف زدن باید رقابت کند، کودکی که باید بخت و اقبال بد را علت ناراحتی خود بداند بر شدت لکنت زبانش افزوده میشود و در این شرایط به اجبار تخلیه تنش در او شدت می گیرد.

👈کلام درمانی برای اصلاح حرف های تکراری کودکانی که هنوز به مدرسه نرفته اید توصیه نمیشود.
با این حال پدر و مادر میتوانند با توسل به اقدامات متعدد روانی حرف زدن فرزند خود را بهتر کنند و بر سرعت بهبودی او بیفزایند.
👈اما بهترین روش برای برخورد با این موقعیت استفاده از روش غیرمستقیم است.

👈اقداماتی که باید انجام گیرد :

۱ . به‌صحبت های فرزندتان توجه کنید.
۲ . با صبر و حوصله به‌حرف هایش گوش دهید.
۳ . بگذارید تا حرفش را تمام کند. از قطع کلام او خودداری کنید.
۴ . تا حد امکان عوامل تنش زا را از زندگی دور کنید. احتمالا بدون حضور سایر بچه ها، صحبت کردن برای او ساده تر میشود.
۵ .در محیط خانواده شرایط آرام و بی دغدغه ای فراهم آورید. برای رسیدن به‌این مهم تا حد امکان نرم و ملایم رفتار کنید و از شتاب اجتناب نمایید.
۶ . سعی کنید به‌آرامی، به‌سادگی و با سرعت کمتری با او حرف بزنید. اگر حالتی آرام و بی شتاب داشته باشید، هنگام صحبت با شما از آرامش بیشتری برخوردار خواهد شد.

گاه برای کودک حرف زدن به‌سرعت بزرگترها دشوار است. به‌همین دلیل بهتر است که تا حد امکان با او آرامتر و ساده تر حرف بزنید.
۷ . مراقب باشید که بیش از اندازه تحریک نشود و بیش از حد خسته نباشد.
۸ . همه تلاش خود را به‌کار برید تا او از شرایط جسمانی مطلوبی برخوردار شود.
۹ . مواظب باشید که توقع شما از او به‌ویژه در زمینه های آموزشی و ادراکی در حد معقول باشد.

👈 از اقدامات زیر اجتناب کنید :
۱ . روان حرف نزدن او را لکنت زبان توصیف نکنید. وقتی‌در حضور کودک از لکنت زبان حرف می زنید، به‌احتمال زیاد کودک واکنش منفی نشان می دهد، بیشتر نگران حرف زدن خود میشود و در نتیجه ناراحتی اش تشدید میشود.
۲ . هرگز در حضور او از مشکل تکلم کردنش حرف نزنید.

۳٫نگران صحبت کردن او نباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *