درمان لکنت به روشdell

درمان لکنت به روشdell

مراحل درمان لکنت به روشdell
عبارت است از :
۱- نشان دادن پذیرش لکنت ——–> با لکنت کردن ارادی توسط درمانگر
۲- آمادگی کودک برای مواجه شدن با لکنتش
۱- درمانگر مقداری لکنت ارادی در گفتار خودش قرار دهد
۲- نظر دادن درباره آن
۳- اگر کودک احساس ناراحتی نکرد، درمانگر نظراتی در مورد لکنت او میدهد و با خود کودک آن را یررسی می کند.
۳ – شامل ۸ مرحله درمان
۱- سه راه گفتن کلمه
۲- تعیین کردن جای تنس
۳- ابطال
۴- تغییر لکنت به یک شکل خفیف تر
۵- افزودن لکنت راحت به گفتار واقعی
۶- تغییر دادن لکنت کردن دشوار با رهایی حین گفتار واقعی
۷- ساختن روانی
۸- ساختن استقلال
(۱) سه راه گفتن کلمه
۱- ابتدا سه روش را برای کودک توضیح میدهیم:
الف- روان (منظم)
ب- لکنت دشوار و سخت ( لکنت معمول است)
ج- لکنت آسان و راحت (تکرارها و کشیده گویی ها بدون تلاش است)
۲- کودک این سه شیوه را در گفتار درمانگر شناسایی کند. (حین بازی)
۳- از کودک میخواهیم که لکنت آسان یا دشوار شما را تقلید کند و لکنت ارادی را در گفتارش قرار دهد.(هدف یادگیری کودک از چگونگی تولید لکنت راحت است)
۴- درمانگر باید شیوه های مختلف راحت لکنت کردن را به او یاد بدهد.
* اگر این جلسات برای کودک لذت بخش و موفق باشد او با احساس اعتماد به نفس میتواند گفتار را تغییر بدهد و به اتمام برساند.
(۲) تعیین کردن جای تنس
۱- انجام لکنت ارادی توسط درمانگر و تعیین جایگاه تنس توسط کودک
۲- تجربه کودک از انواع مختلف لکنت کردن (گیرو انواع آن مثل لبی، زبانی، حنجره ای و تکرار و کشیده گویی)
۳- وقتی توانست انواع لکنت و جایگاه تنس را در لکنت ارادی درمانگر تشخیص دهد، او تشویق میشود که همین کار را در گفتار خودش هم اجرا کند.
(۳) ابطال
بعد از لکنت های سخت متوقف می شود و دوباره با نوع آسان آن (لکنت آسان) تکرار میکند. میتواند این فعالیت را درمانگر انجام دهد . یعنی صحبت را قطع کند و کلمه را با یک لکنت راحت و آرام بگوید.
این فعالیت ناامیدکننده است و بهتر است فقط مقدار زمان کمی استفاده شود.
و در خارج از محیط درمان استفاده نمیشود.
(۴) تغییر لکنت به یک شکل خفیف تر
۱- زمانی به این مرحله میرویم که کودک در ابطال استاد شده و میتواند لکنت های سخت و محکمش را با انواع راحت آن دوباره انجام دهد. (لکنت های ارادی)
۲- حال باید در حین لحظات لکنت ، لکنت را از نوع سخت و دشوار آن به نوع راحت و آسان آن تغییر دهد و کلمه را بدون حرکت شدید تمام کند. ون رایپر آن را pull out یا رهایی می نامد.
(۵) افزودن لکنت راحت به گفتار واقعی
حال کودک باید به طور ارادی بر کلماتی که احساس یا انتظار لکنت بر آنها ندارد، به آسانی و راحتی لکنت کند.
مثل کاربرد رهایی در شروع کردن کلمات بدون ترس
این یک فعالیت حساسیت زدایی بزرگ می باشد.
(۶) تغییر دادن لکنت کردن دشوار با رهایی حین گفتار واقعی
* این یک تکلیف سخت برای یادگیری است ولی وقتی یادگرفت در راه بهبود قرار میگیرد.
کودک در یک گیر ارادی نگه داشته می شود تا درمانگر به او اجازه بدهد و سپس او گیر را با کاربرد یک لکنت راحت و آسان به پایان می برد.
درمانگر کمی لکنت ارادی در گفتارش قرار میدهد و لمس کردن کودک هنگامی که این کار را انجام میدهد .
سپس به لکنت ادامه می دهد تا کودک تماسش را قطع کند. سپس کلمه را به راحتی و کندی تمام به پایان برساند. بعد از آنکه کودک آموخت می توانید شروع به تنظیم اهداف کنید تا این تکنیک را در موقعیت های بیشتری بکار ببرد.
(۷) ساختن روانی
۱- حساسیت زدایی نسبت به گسیخته کنندگان روانی ( در بازی کودک حرف بزند لکنت آسان را جایگزین کند و درمانگر تلاش کند که گفتار او را منقطع کند)
۲- کمک کردن به او برای انتقال بیشتر گفتار روان به موقعیت های مخنلف
۳- اگر دوباره فرد لکنت سخت را انجام دهد ← توقف ← صحبت درباره چگونگی اتفاق افتادن آن ← چگونه میتوان آن را کنترل کرد.
۴- تهیه سلسله مراتب و وارد شدن در آنها
۵- کار روی پذیرایی کودک درباره لکنتش و نظرات درباره آن
(۸) ساختن استقلال
زمانی که بسامد و فرکانس لکنت کودک کاهش می یابد این اعتماد به نفس را به دست آورده که می تواند لکنتش را کنترل کند.
کم کم کودک از درمان حذف می شود.
نیازی نیست که حتما کاملاً بهبود یافته باشد.
اگر بازگشت نشان داد جلسات تقویت کننده آغاز می شود.
کار با والدین
– در جلسات اولیه یک جو غیر قضاوت مندانه ایجاد میکند تا والدین به راحتی درباره نگرانی هایشان صحبت می کنند و کمکشان می کند که برخی احساسات غیر قابل بیان را در کلمات بگنجانند.
– بعد از شروع درمان اجازه میدهد والدین برخی از جلسات درمانی را مشاهده کنند.
– برخی کودکان اجازه یادآوری لکنت آسان توسط والدین را در منزل می دهند و گروهی دیگر ممکن است زمانی راحت باشند که فقط والدین بدانند که آنها روی چه کار می کنند اما فقط شنونده باشند.
کار با معلمان
مشاوره با معلم :
۱- دادن اطلاعاتی درباره لکنت
۲- کمک به معلم که چگونه به کودک و لکنتش پاسخ بدهد.
۳- کمک برای موضوع سخت مشارکت شفاهی کودک در کلاس درس
عنصر کلیدی در درمان لکنت:
۱- کمک به معلم برای درک لکنت
۲- کمک به کودک برای مدیریت لکنتش در مدرسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *